کاربرد چرم در صنایع مختلف

دسته بندی ها :
کاربرد چرم در صنایع مختلف

 
امروزه براحتی می توان چرم را با عناصر دیگر ترکیب کرد و آثار هنری جدید و ارزشمندی ایجاد نمود. از کاربرد های چرم در صنایع مختلف می توان به صنایعی مانند ترکیب چرم و چوب، سوخت چرم، مبل‌سازی، ساخت جعبه های بسته بندی، معرق چرمی، حکاکی چرم، نقاشی چرم، جلدسازی چرم و… اشاره کرد. چرم ماده ای طبیعی، بادوام و انعطاف پذیر است که از دباغی پوست خام حیوانات مانند گاو، بز،گوسفند و… به دست می آید. فرآیند دباغی کردن، پوست آسیب دیده را به یک ماده طبیعی، بادوام و انعطاف پذیر برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند.

کاربردهای چرم در صنایع مختلف

با این حال، به نظر می رسد که مصریان اولین بار در حدود 1300 سال قبل از میلاد از چرم استفاده کردند. اما این تنها مصری ها نبودند که تکنیک ساخت چرم را کشف کردند، زیرا استفاده از این ماده در مستعمرات اولیه در سراسر آسیا، اروپا و آمریکای شمالی نیز مشاهده شد. در آن زمان از چرم به روشی ساده برای تهیه لباس به خصوص برای پوشاندن پاها برای محافظت از بدن در برابر گرما استفاده می شد. در سال 1200 قبل از میلاد، یونانیان شروع به استفاده از چرم با تزئینات بیشتر برای لباس و زره کردند. این متعلق به امپراتوری روم بود که به دلیل استفاده گسترده و زیبا از چرم در لباس ها مشهور بود. در این دوره، چرم نمادی از ثروت در جوامع محسوب می شد و برای بقای مستعمره نشینان ضروری بود.

اگرچه چرم در دوران مدرن هنوز گران و با ارزش تلقی می شود، اما مثلاً در دهه 1920 در ارتش برای کاربردهایی مانند کاپشن چرمی استفاده میشد. چرم به طور فزاینده ای پتانسیل خود را برای تبدیل شدن به یک سبک مدرن نشان داد، تا در حال حاضر در کاربردهای گوناگونی مانند انواع کفش و کیف چرمی، دستبند و اکسسوری چرم، کیف اداری چرم مردانه و زنانه و غیره استفاده می شود.
 

 

ترکیب چرم در صنایع گوناگون

تاریخچه محصولات چرمی نشان می دهد که در گذشته محصولات چرمی عمدتاً در زمینه پوشاک و کفش بوده است. به این ترتیب حدود نیمی از کل تولید چرم صرف تولید کفش و حدود 25 درصد برای پوشاک شده است. چرم در برخی موارد در تجهیزات نظامی نیز مورد استفاده میشد. با این حال، از آن زمان ترکیب چرم در صنایع مختلفی مانند زیورآلات و مبلمان مورد استفاده قرار گرفت و به حدی توسعه یافت که لوازم داخلی حدود 15 درصد از کل چرم را تشکیل می دهند. با بررسی آثار تاریخی، علائم، نوشته ها و کتیبه ها و نقشه هایی که در اماکن باستانی یافت می شود، مشخص می شود که ایرانیان باستان از چرم برای کفش و لوازم استفاده می کردند. از کفش و کیف و تزیینات چرمی گرفته تا دیوارها و مبلمان مدرن، روکش چرم هنری است که از قدیم الایام همراه ما بوده و سالهاست که خانه های ما را تزئین کرده است.

امروزه با توجه به نیاز و خواسته افراد به راحتی می توان چرم را با عناصر دیگر ترکیب کرد و آثاری جدید و ارزشمند خلق کرد. برای مثال ترکیب چرم و چوب یکی از ماندگارترین و بدیع ترین کارهاست. انواع ترکیب چرم در زمینه های دیگر شامل موارد زیر است:
 

 

1.کاربرد چرم در طراحی داخلی

استفاده از چرم در طراحی داخلی ظاهری منحصر به فرد و منحصر به فرد ایجاد خواهد کرد. بافت چرم به مرور زمان خاص تر می شود و مقاومت بسیار زیادی دارد. اهمیت ترکیب چرم در صنایع مختلف باعث شد تا از چرم همانند سایر پارچه ها دیگر برای پوشش زمین، روکش مبل و اکسسوری های مختلف استفاده شود تا جلوه ای متفاوت در دکوراسیون داخلی ایجاد کند. استفاده از چرم در دکوراسیون داخلی دارای مزایای زیر است:

  • ضد آب بودن
  • ضد لک بودن
  • عدم حفظ بوی نامطبوع
  • راحت تمیز شدن
  • و…

2.کاربرد چرم در صنایع دستی

هنر استفاده از چرم طبیعی برای تزیین و ساخت یک محصول با استفاده از روش های سنتی مانند سوخت چرم، چرم دوزی و حکاکی روی چرم، نقاشی روی چرم و …. است. صنعت چرم در ایران سابقه طولانی دارد. بر اساس اسناد مربوط به گذشته تجارت چرم و کالاهای چرمی در ایران در شهرهایی مانند تبریز، شیراز و همدان رونق زیادی داشته است.

3.کاربرد چرم در صنعت مد و فشن

چرم از قدیم الایام در صنعت مد بوده و به عنوان پارچه ای جاودانه شناخته می شود. چرم تقریبا برای هر دوره ای وجود داشته است و پدیده جدیدی در دنیای طراحی نیست. چرم به سرعت تبدیل به یک استایل مد روز شد، و اکنون در کاربردهای گوناگونی از جمله ساخت انواع کفش و کیف چرم، دستبندها و اکسسوری های چرمی، کیف چرم اداری مردانه و زنانه و … از آن استفاده شود. استفاده از محصولات چرمی شخصیت شما را زیبا و منحصر به فرد می کند.
 

 

سخن پایانی

چرم یک پوشش عالی و بسیار زیباست. چرم همیشه در رنگ طبیعی یا رنگ های دیگر به هر طرحی کیفیت می بخشد.  میتوان گفت همه چیز از چرم قوی تر به نظر می رسد، برای مثال کیف های چرمی از انواع کیف های پلاستیکی و پارچه ای بهتر به نظر می رسند. بسیاری از افراد مشهور جهان از چرم به عنوان یکی از استایل های شخصی خود استفاده می کنند. چرم تقریبا در هر دوره ای وجود دارد و مردم می دانستند که چرا آن را انتخاب کرده اند. چرم یک پوشش عالی است که از بدن یا کالاهای انسان محافظت می کند. چرم راحت و بادوام است.

صنعت چرم به یک صنعت تمام عیار تبدیل شده است. گروه بزرگی از مصرف کنندگان بین المللی چرم برای خرید و استفاده از این محصولات هزینه های بالایی می پردازند. تقاضا برای این اقلام به حدی است که چرم های مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و سایر ترکیبات نیز برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان ساخته شدند. چرم مصنوعی به عنوان گزینه ای ارزان تر و برای حمایت از حقوق حیوانات ساخته شد.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری