چرم تمام دانه چیست؟

دسته بندی ها :
چرم تمام دانه چیست؟

انواع مختلفی از چرم در جهان وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و خواص خاص خود را دارند. یکی از این نوع چرم ها چرم تمام دانه است که میخوایم در این مطلب به اون بپردازیم. چرم تمام دانه این یک نوع منحصر به فرد چرم است که با از بین بردن مو از اپیدرم ساخته می شود. چرم تمام دانه به دلیل استحکام و دوام، محبوب ترین انتخاب در بین محصولات چرمی درجه یک است. همچنین قیمت چرم تمام دانه نسبت به سایر انواع چرم گرانتر است.

چرم تمام دانه (Full Grain Leather)

به این نوع چرم، چرم خالص نیز می گویند. الیاف موجود در این چرم به قوی ترین و بادوام ترین شکل ممکن ساخته شده است، بنابراین لایه ها در برابر ترک، رطوبت، پارگی یا سوراخ شدن مقاوم هستند. هر تکه از چرم دانه‌دار زیبا داستان کامل زندگی و شیوه‌های دباغی حیوان را بیان می‌کند. تمام علامت گذاری ها و بی نظمی ها حفظ می شود. زخمهایی که حیوان در برابر حصار سیم خاردار یا کاکتوس متحمل شده یا نیش حشرات حتی علامتهای تجاری به خوبی بر روی این چرم دیده میشود، شخصی که چرم تمام دانه دارد می داند که با افزایش سن این چرم زیباتر می شود و با گذشت سال ها بر غنای معنوی آن افزوده می شود. این چرم بوی بسیار خاصی دارد، رنگپذیر نیست و دقیقاً به رنگ پوست حیوانات است و خلاصه بهترین چرم، این نوعه چرم تمام دانه است.

بعلاوه این دانه ها قابلیت تنفس دارند که باعث می شود در مدت زمان تماس طولانی تری رطوبت کمتری تشکیل شود.این نوع چرم به جای از دست دادن رنگ و سطح خود در طول عمر خود دچار زنگار میشود. مبلمان چرمی با کیفیت و کفش های چرمی اغلب از چرم کامل ساخته می شوند. چرم تمام دانه اغلب به صورت چرم آنیلین و نیمه آنیلین تکمیل می شوند. هر پوستی علائم و لکه های خاص خود را دارد. به همین دلیل وقتی به چرم تمام دانه نگاه می‌کنید و یا با آن سروکار دارید، بعد از مدتی متوجه خواهید شد که هیچ دو پوستی دقیقا مشابه به هم نیستند.

ظاهر چرم تمام دانه به چه صورت است؟

در چرم تمام دانه تمام آثار و لکه های طبیعی چرم روی سطح آن باقی می ماند و با چشم قابل مشاهده است. بسیاری ادعا می کنند که این ویژگی چرم تمام دانه به نوعی متمایز بودن را به آن اضافه کرده است. استحکام بیشتر با استفاده از بیرونی ترین لایه چرم و سالم نگه داشتن دانه های این نوع چرم دوام و مقاومت را به همراه دارد. پس از مدتی چرم تمام دانه پتینه شده و رنگ آن تغییر می کند.  تشکیل پتینه روی قطعات چرمی فرآوری نشده، سریع‌تر اتفاق می‌افتد و به عنوان یک ویژگی مطلوب چرم در نظر گرفته می‌شود.

در سطح صاف و دست نخورده تمام پوست ها می توان از میکروسکوپ برای دیدن منافذ و فولیکول های مو استفاده کرد که نشان دهنده کیفیت بالای چرم است. از دیگر ویژگی های چرم کامل می توان به چین و چروک های چربی، خطوط رشد، تغییرات طبیعی در بافت دانه ای، سایه های ایجاد شده روی سطح و زخم های کوچک اشاره کرد. چرم های طبیعی و مرغوب به دست آمده از پوست ها منحصر به فرد هستند و دلیل آن متفاوت بودن هر پوست با پوست دیگر است.

مزایا و معایب چرم تمام دانه

مزایا

مانند بسیاری از چیزها، چرم تمام دانه دارای مزایا و معایب خود است. چرم تمام دانه بهترین چرم برای کفش، کفش کتانی، چکمه و لوازم جانبی محسوب می شود. این ماده لوکس نه تنها قوی، بادوام و ماندگار است، بلکه هنگام استفاده از آن بسیار انعطاف پذیر میشود و پتینه شخصی ایجاد می کند. از آنجایی که این ماده طبیعی است، قابل تنفس و زیست تخریب پذیر است. همچنین در برابر آب (تا حدی) مقاوم است، ترک نمی خورد، پاره نمی شود و پوسته نمی شود. همچنین مراقبت و نگهداری از آن آسان است.

چرم تمام دانه همه کاره است و برای ساخت بسیاری از وسایل زیبا استفاده میگردد. همچنین تقریباً در هر قسمت از کفش، از رویه تا آستر، تاول ها، پاشنه ها و زیره کفش قابل استفاده است. از آنجایی که چرم از کیفیت بالایی برخوردار است، چرم تمام دانه می تواند گران باشد.

معایب

چرم تمام دانه می تواند به راحتی به خود لکه بگیرد. و در صورت قرار گرفتن در معرض گرمای شدید یا شرایط خاص آب و هوایی خراب شود.

چرم تمام دانه چگونه ساخته می شود؟

فرآیند ساخت چرم دارای سه مرحله اصلی است: آماده سازی، دباغی و پوسته دار شدن. البته ممکن است مرحله چهارم جاییست که سطح چرم پرداخت شده یا روکش‌زنی می‌شود نیز به روند تولید چرم افزوده شود. پس از دباغی، چرم ضخیم و سفت گاو یا هر حیوان دیگه ای به چرم نرم، بادوام و انعطاف پذیر تبدیل می شود. عوامل متعددی بر کیفیت چرم تأثیر می گذارند که عبارتند از:

  • نوع حیوان، ژنتیک، سن و نژاد
  • موقعیت، محیط و اقلیمی که در آن زندگی می کند
  • بخشی از بدن که از پوست ساخته شده است
  • و…

سوالات متداول چرم تمام دانه

چرم تمام دانه چه ویژگی هایی دارد؟

همان طور که گفته شد به این نوع چرم، چرم خالص نیز می گویند. الیاف موجود در این چرم به قوی ترین و بادوام ترین شکل ممکن ساخته شده است، بنابراین لایه ها در برابر ترک، رطوبت، پارگی یا سوراخ شدن مقاوم هستند.

استفاده از چرم تمام دانه چه مزایایی دارد؟

چرم تمام دانه بهترین چرم برای کفش، کفش کتانی، چکمه و لوازم جانبی محسوب می شود. این ماده لوکس نه تنها قوی، بادوام و ماندگار است، بلکه هنگام استفاده از آن بسیار انعطاف پذیر میشود و پتینه شخصی ایجاد می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری