مد و مدگرایی چیست؟

دسته بندی ها :
مد و مدگرایی چیست؟

 

مد الگوی فرهنگی‌ ای است که توسط بخشی از جامعه، پذیرفته می‌شود و در یک دوره کوتاهی مورد استفاده قرار میگیرد، سپس فراموش می‌شود. مدگرایی به این معناست که فرد سبک پوشش، سبک زندگی و رفتار خود را بر اساس آخرین الگو تنظیم کند و به محض اینکه الگوی جدید در جامعه رواج پیدا کند، از آن پیروی کند. مد در ذهن اکثر مردم یک صنعت جهانی در نظر گرفته می شود. به نظر می رسد سرمایه گذاری روی لباس یا ظاهر اجتماعی ما صورت گرفته است. مد تنها یک تجارت نیست، بلکه به دلیل تاثیر زیادی که بر زندگی مردم دارد، یک موضوع فرهنگی و اجتماعی است. بیشتر اینها به دلیل علاقه مردم به چیزهای جدید است. بنابراین می توان گفت که صنعت به تنهایی قدرت کنترل مد را ندارد.

مدگرایی چیست؟

به زبان ساده؛ کسانی که سبک لباس، رفتار، زندگی و غیره خود را بر اساس جدیدترین مدها تنظیم می کنند، مدگرا گفته میشود. این افراد به محض معرفی و رواج یافتن الگوهای جدید در هر زمینه ای از آنها پیروی می کنند. به عبارتی دیگر مدگرایی به معنای نوگرایی می‌باشد، چیزی که مدام در حال تغییر است. این اتفاق به خودی خود خوب است و هیچ ضرری برای انسان ندارد. پایه و اساس مدگرایی به جهان هستی بر می گردد. خداوند خالق این پدیده زیبا و بزرگ است که خود بزرگترین مدگرای جهان هستی می‌باشد. این دنیا نیز مبتنی بر مد است و مدام در حال تغییر و نو شدن است، از این رو تغییرات و زیبایی را می توان در فصول و رنگ های فصل مشاهده کرد.
 

 
بنابراین اگر درک ما از مدگرایی این باشد که انسان دائماً در حال تغییر، نوآوری و ایجاد دگرگونی و ایجاد تغییرات مثبت در خود باشد؛ این خوب است و این علاوه بر اینکه با روان انسان سازگار است با شادابی روحی و جسمی نیز میشود.

علل و عوامل ایجاد مد در جامعه

علاوه بر زیرساخت‌های تاریخی و اجتماعی، مد جوانان از اصول و ساختارهای روان‌شناختی نیز پیروی می‌کند و با انگیزه‌ها و نیازهای بسیاری مرتبط است. از دلایل و علل پیدایش مد در جامعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1.تنوع طلبی و نوگرایی

انسان ها به طور طبیعی به دنبال تنوع هستند. در این میان، جوانی فصل جدیدی از زندگی و آغاز ورود انسان به دنیایی پرشور و رنگارنگ است که غرایز طبیعی در شکل گیری او نقش اساسی دارند. تنوع دوستی و خلاقیت در جوانی به اوج خود می رسد. تنوع در سبک زندگی لوکس امروزی رایج است. بنابراین تنوع یکی از دلایل و خاستگاه های اصلی مد تلقی می شود.

2.همانند سازی

در مکتب روان تحلیلگری همانند سازی، به فرآیندی ناخودآگاه اطلاق می شود که در آن فرد ویژگی ها، رفتار و رفتار شخص دیگری را تقلید می کند. منبع اصلی همانند سازی و تقلید در دوران کودکی والدین هستند; زیرا کودک اولین و بیشترین ارتباط را در زندگی با والدین خود دارد. اما در دوران نوجوانی، زمانی که فرد از والدین خود فاصله گرفت، الگوهایی را که خود را با آنها شبیه کرده است، از دست الگوهای دیگر، یعنی از طریق همانند سازی های جدید با دیگری، پر شود.

3.رقابت و چشم و هم چشمی با دیگران

رقابت و چشم و همچشمی با دیگران، از عوامل دیگر پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان به حساب می آید. این انگیزه در بیشتر افراد وجود دارد و به اشکال مختلف بروز می کند. وقتی رقابت به سمت زمینه های مثبت باشد، باعث پیشرفت و رشد و رشد معنوی فرد می شود. و اگر در امور مادی خود را جهت دهد و سعی کند در ظاهر با دیگران همسان شود، سرانجام خوبی نخواهد داشت.

4.مدگرایی و جلب توجه دیگران

کسانی هستند که با تغییر لباس های روزمره و و سبک استایل خود، خرید لباس های گران قیمت و مد روز سعی در جلب توجه دیگران دارند. استفاده از لباس های چسبنده، براق و رنگارنگ، کفش هایی با پاشنه بسیار بلند، آرایش تند با رنگ های غیر طبیعی و… توجه دیگران را به خود جلب کرده و نگاه‌هایی را به خود معطوف می‌دارد.

5.مدگرایی و التزام ناشی از دوستی

یکی از عوامل پیروی از مد در بین جوانان، ترس و نگرانی از تنبیهات به خصوص تنبیه های غیررسمی از سوی دوستان است. از این رو تحقیر و تمسخر اطرافیان و ترس آنان، جوانان و نوجوانان را به دنبال مدهای رایج می اندازد.

6.مدگرایی و تشخّص طلبی

تلاش برای برتری و تشخص طلبی از دیگر عوامل ظهور مد در بین جوانان است. افرادی که خود را برتر از دیگران و متعلق به طبقه اجتماعی ثروتمند می دانند، سعی می کنند این برتری را در زبان، پوشش، محیط آرایی و آرایش و تزیینات خود نشان دهند. از طرفی در پدیده مد گاهی افراد سعی می کنند خود را شبیه طبقه بالای جامعه جلوه دهند و پس از این اتفاق طبقه بالا به سرعت معیارها و ارزش های خود را تغییر می دهد تا جایگاه قبلی خود را حفظ کند و برتریشان از بین نرود.
 

 

دلایل گرایش جوانان به مدگرایی

از دلایل اصلی تمایل افراد به مد و به خصوص جوانان را می توان تنوع، احساس نیاز به جلب توجه، عدم اعتماد به نفس و هویت دانست. افراد با عزت نفس پایین و امتیازات فکری و اعتقادی پایین سعی می کنند با پوشیدن لباس های شیک خود را برای دیگران جذاب کنند و از این طریق ضعف خود را پنهان کنند. از طرفی جوانان برای رسیدن به هویت خود به دنبال تجربیات جدید هستند و این نیاز در قالب مد خود را نشان می دهد. در بسیاری از موارد دیده می شود که مردم تمایل به تقلید از افراد مشهور مانند موسیقیدان، بازیگران و ورزشکاران دارند.

کلام آخر

پیروی از مد و مدگرایی متعادل اگر در چارچوب دین و فرهنگ باشد، ضرری ندارد. اما اگر بدون در نظر گرفتن زمینه های روانی و فرهنگی انجام شود، قطعا آسیب های زیادی به دنبال خواهد داشت. از اینکه تا پایان این مقاله با فروشگاه چرم سارنگ همراه بودید سپاسگزاریم.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری