آشنایی با تعدادی از چرم های عجیب و غریب در دنیا

دسته بندی ها :
آشنایی با تعدادی از چرم های عجیب و غریب در دنیا

 
پوست های چرمی عجیب و غریب در صنعت مد بسیار محبوب هستند. زیبایی عجیب و متریال منحصر به فرد، آن ها را برای ساخت محصولات چرمی گران قیمت مانند کفش، کیف، کمربند، کت و سایر لوازم چرمی مناسب می کند. در این مقاله، چرم سارنگ به بررسی چرم هایی پرداخته که شاید برای بار اول هست که نام آنها را شنیده باشید.

چرم های عجیب و غریب کدامند؟

بسیاری از حیوانات عجیب و غریب عمدتاً برای تولید چرم استفاده می شوند. به عنوان مثال، یکی از بادوام ترین چرم های دنیا از تایلند می آید که از پوست گونه ای ماهی از تایلند ساخته میشود. با بررسی تعدادی از سایت های خارجی مرجع در زمینه تولید چرم، به ساخت چرم های عجیبی مانند چرم کاغذ، چرم قهوه، چرم پلاستیک، چرم قارچ و … بر میخوریم که شاید برای شما این موضوع جذاب باشد. در زیر به بررسی تعدادی از این چرم های منحصر به فرد و در عین حال عجیب پرداخته ایم.

1.چرم تمساح

چرم تمساح یک چرم عجیب و غریب است که بخش کوچکی از تولید چرم جهان را به خود اختصاص می دهد. در مقایسه با سایر چرم ها مانند چرم گوسفند یا گاو، کمیاب است و برای آماده سازی آن برای استفاده در صنعت مصرف به مهارت بالایی نیاز دارد. پوست تمساح یک ماده لوکس است که توسط برندهایی مانند Hermes، Moet Hennessy Louis Vuitton (LVMH) و Gucci استفاده می شود. به عنوان یک ماده، چرم تمساح به دلیل تعداد محدود حیوانات مانند تمساح، جثه نسبتا کوچک آنها و نبود مزارع و دباغی با ارزش برای فرآوری محصول و آماده سازی آن برای بازار، کمیاب و گران است. چرم تمساح عمدتاً در تولید کیف های دستی و سایر اقلام لوکس مانند کفش، کمربند چرمی، کیف پول، کاور و مبلمان استفاده می شود. همه انواع چرم های تمساحی به صورت یکسان قیمت گذاری نمی شوند. تمساح آب شور استرالیایی به دلیل داشتن پوست مطلوب و مرغوب به عنوان یکی از بزرگترین گونه های کروکودیل مشهور است.

2.چرم قارچ

چرم قارچ محصولی مناسب برای محیط زیست است زیرا می توان آن را بدون استفاده از مواد مضر و آلاینده تولید کرد. این نوع چرم نیز بسیار سبک و انعطاف پذیر است و آن را برای طیف وسیعی از محصولات موثر می کند. این ماده ای انعطاف پذیر و در عین حال بادوام است که سازگار با محیط زیست است و می تواند جایگزین چرم طبیعی و مصنوعی شود. هنگامی که ریشه قارچ روی خاک اره یا بقایای کشاورزی رشد می کند، یک حصیر ضخیم ایجاد می کنند که می توان آن را شبیه چرم کرد. فناوری پوست مشتق شده از قارچ برای اولین بار حدود پنج سال پیش توسط شرکت های آمریکایی MycoWorks و Ecovative Design به ثبت رسید. این فناوری از یک ریشه قارچ مانند به نام میسلیوم بهره می برد که حاوی همان پلیمر موجود در پوسته خرچنگ است. پوست قارچ در هر ضخامت و اندازه ای قابل استفاده است. بنابراین برای کاپشن های چرمی نازک، کوله پشتی های محکم و تقریباً هر کاربری که فکرش را بکنید عالی است.

3.چرم مارمولک

پوست مارمولک در اندازه ها و رنگ های مختلف وجود دارد. پوست مارمولک به اندازه کافی مورد توجه طراحان مد معمولی قرار نمی گیرد. با این حال، اگرچه به اندازه سایر پوست های خزندگان عجیب و غریب مورد توجه نیست، اما چرم مارمولک یک ماده عجیب و غریب فوق العاده مفید و همه کاره است. از این نوع چرم در ساخت محصولاتی مانند چکمه، کیف، کمربند و بسیاری دیگر از محصولات چرمی عجیب و غریب استفاده میشود.

4.چرم کاکتوس

چرم کاکتوس یک چرم ارگانیک و کاملا طبیعی است که از برگ های کاکتوس نوپال تهیه می شود. کاکتوس به دلیل پوست ناهموار و ضخیمش بافت مناسبی برای تقلید از پوست حیوانات است. فرآیند تولید چرم کاکتوس به این صورت است که برگ‌های بالغ از گیاهان کاکتوس که به‌صورت ارگانیک رشد کرده‌اند، بریده، تمیز و خرد می‌شوند و سپس قبل از پردازش به مدت سه روز در معرض آفتاب قرار می‌گیرند تا خشک شوند. سپس می توان آن را به طور طبیعی با استفاده از روش های توسعه یافته رنگ آمیزی کرد. این منجر به تولید چرم گیاهی می شود که دارای گواهی ارگانیک است و می تواند تقریباً ده سال استفاده منظم را تحمل کند. از چرم کاکتوس در صندلی ماشین، کفش، کیف دستی و حتی لباس استفاده میشود.

5.چرم ماهی

چرم ماهی نوعی چرم نادر است. سطوح پوست اغلب بسیار کوچک هستند. افزایش مزارع برای گونه های مختلف باعث افزایش در دسترس بودن پوست ماهی شده است. زیرا در غیر این صورت پوست آن هدر می رود. هنگام مقایسه ضخامت های مساوی، پوست ماهی نسبت به سایر انواع پوست دوام بیشتری دارد. این به این دلیل است که ساختار فیبری پوست ماهی بیشتر شبیه به پوست گاو است. استحکام کششی پوست ماهی به 90 نیوتن می رسد. از پوست ماهی هایی مثل ماهی قزل آلا، کپور، گوزن، ماهی کاد، گرگ دریایی و ماهیان خاویاری برای ساخت چرم استفاده می شود.

6.چرم آناناس

محبوب ترین چرم ها از پوست حیوانات ساخته می شود. چرم آناناس ماده جالبی است که از الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته شده است. چرم آناناسی نوعی چرم  تقلیدی به نام پیناتکس است. این مواد از الیاف طبیعی برگ آناناس، پلیمرهای پلی استر و رزین های مبتنی بر نفت ساخته شده اند. پیناتکس در رنگ های متنوع موجود است و برای کفش، کیف، ملافه و لوازم شخصی استفاده می شود. پوست آناناس پارچه ای نبافته است که ظاهری شبیه چرم دارد. اگرچه از پوست حیوانات ساخته نشده است. برگ های آناناس از فیلیپین تهیه می شود و سپس فرآوری می شود، در نهایت به اسپانیا منتقل می شود و در فرآیند تولید کالاهای چرمی به محصولات باکیفیت تبدیل می شود. این چرم در انواع رنگ های استاندارد و رنگ های سفارشی در صورت درخواست موجود می باشد.

7.چرم قهوه

Tômtex یک جایگزین چرمی است که از پوسته های غذاهای دریایی و ضایعات قهوه ساخته شده است. در تولید کفش های ورزشی از چرم قهوه استفاده می شود. این کفش‌ها دارای زیره لاستیکی، قطعات جیر مصنوعی در بطری‌های PET بازیافتی، زیره چوب پنبه‌ای آنتی‌باکتریال و چسب مبتنی بر آب هستند که به آن‌ها امتیاز پایداری بیشتری می‌دهد. برترین برند کفش‌های کتانی آلمانی (High end) کفش‌های خود را که از دانه‌های قهوه و گیاهان بازیافتی پایدار ساخته شده‌اند، روانه بازار کرده است.

 

سولات متداول

منظور از چرم پنبه چیست؟

چرم پنبه ای 100٪ از بقایای پنبه بازیافتی ساخته شده و با دست به صورت کاغذی فشار داده می شود تا شبیه چرم باشد این اثر چرم واقعی بدون استفاده از محصولات مرتبط با حیوانات تولید می شود و توسط صنعتگران بسیار ماهر حاصل می شود.

به تعدادی دیگر از چرم های عجیب و غریب در دنیا اشاره کنید؟

چرم موز، چرم انگور، چرم توت، چرم سیب، چرم چای، چرم سویا، چرم مار، چرم شترمرغ، چرم گربه، چرم گوزن، چرم کانگورو، چرم خوک و...

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری