چرم فلوتر چیست؟

دسته بندی ها :
چرم فلوتر چیست؟

چرم فلوتر که به آن چرم شرنک نیز می گویند یکی دیگر از چرم های پرکاربرد در تولید محصولات مختلف است که دارای رنگ های متنوعی است و از پوست حیواناتی مانند گاو یا بز به دست می آید. با توجه به اینکه چرم فلوتر پس از دباغی مداوم در محلول های شیمیایی مخصوص قرار می گیرد از انعطاف پذیری بالاتری نسبت به سایر چرم ها برخوردار است و همین امر سطح چرم فلوتر را بسیار صاف و صاف کرده است. برجستگی های کوچکی روی این نوع چرم وجود دارد که آن را از سایر پوست ها متمایز می کند.

چرم فلوتر از بهترین پوست های کشتارگاه های صنعتی دباغی می شود. از این چرم در کفش، کیف و کمر استفاده می شود. یکنواختی کل این چرم باعث شده است تا این چرم مصرف کنندگان  خاص خود را داشته باشد و در مقایسه با سایر چرم های هم خود حرف اول را بزند. استفاده از آخرین تکنولوژی در تولید باعث شد تا این محصول با مواد با کیفیت در دنیا رقابت کند.

چرم طبیعی چیست؟

همانطور که از نام  آن پیدا است چرم طبیعی از پوست حیوانات مختلف تولید می شود. چرم های طبیعی به دلیل بافت خود از کیفیت بالایی بر خوردارند. ویژگی برخی از انواع چرم طبیعی این است که با گذشت زمان نه تنها کیفیت آنها کاهش نمی یابد بلکه به جذابیت آنها نیز افزوده می شود. که می توان این مورد را نقطه قوتی در خرید چرم طبیعی در نظر گرفت.

انواع چرم فلوتر

چرم فلوتر را می توان از انواع مختلف گاوی یا بزی در رنگ های مختلف تهیه کرد و برای ساخت آن، پس از دباغی، چرم را به مدت بیست و چهار ساعت در محلول شیمیایی قرار می دهند تا الیاف چرم نرم و انعطاف پذیرتر شود. نتیجه چرمی با سطح صاف و شیارهای نرم است. اگرچه این نوع چرم بسیار نرم و لطیف است، اما در برابر خراش و سایش نیز بسیار مقاوم است. بنابراین فلوت یکی از طرح هایی است که روی انواع چرم به خصوص چرم کیف اعمال می شود. طرح فلوتر را می توان روی چرم گاوی و بزی استفاده کرد. چاپ فلاتر بسته به نوع دستگاه و صفحه خاص مورد استفاده برای کار، می تواند از دانه های ریز، متوسط ​​یا درشت تشکیل شود.

نحوه‌ی تولید چرم فلوتر

روش مدرن تولید پوست فلوتر نسبتا ساده است. این روش بر اساس یک نسخه بهبود یافته از دستگاه پرس Woodman از اواسط قرن 19 است. ایجاد برجستگی پس از دباغی شدن پوست حیوان خام (در طی یک واکنش شیمیایی به چرم) و رنگ آمیزی انجام می شود. ورق‌های چرم اکنون از یک پرس فلزی صنعتی بزرگ عبور میکنند. روی صفحه‌ی بالایی دستگاه پرس یک نقش سنگریزه و یا بافت خطی خاص حک شده است. پرس با چنان نیرویی بر روی چرم کوبیده می‌شود که سریع نقش می بندد. در اینجا عملیات تکمیلی مختلفی روی چرم اعمال می شود که خواص فیزیکی و استفاده نهایی آن را شکل می دهد.
 

 

فواید چرم سنگ‌ریزه و یا فلوتر

معمولا، جذابیت چرم سنگریزه و یا فلوتر در ظاهر غیر‌طبیعی آن است. از کوله‌پشتی‌های Tom Ford گرفته تا نمونه‌های Tote Bag Yves Saint Laurent، بافت سنگ‌ریزه‌ای در همه جا وجود دارد. اما برخی لطافت چرم سنتی را  بییشتر ترجیح می‌دهند. فایده دیگر این مدل چرم این است که کمتر مستعد خراشیدن است. ترکیبی از سطح نیمه برجسته و الگوی نامنظم خطوط به طور کاملاً مؤثر، خراش‌های جزئی را پنهان می‌کند. بنابراین اگر شما یک تهیه کننده محصول چرمی هستید، اما مستعد اشکالات جزیی، چرم سنگریزه می‌تواند برای شما مناسب باشد. استفاده از یک الگوی خطی خاص بر روی این قطعات چرم به احیای آنها کمک می‌کند؛ چراکه هر گونه نقص را پنهان می‌کند. اکنون می‌توان از آنها برای تولید کالاهای چرمی با کیفیت استفاده کرد.

فرق چرم الگانت و فلوتر در چیست؟

  1.  سطح چرم الگانت کاملا صاف و یکدست است و موقعی که با دست روی آن کشیده میشود، هیچ‌گونه برآمدگی بر روی آن حس نمیشود، ولی چرم فلوتر با اینکه سطح صافی دارد، برجستگی‌های ملایمی بر روی آن حس میشود که این موضوع باعث شده ظاهری دانه دانه نیز داشته باشد.
  2. استحکام و مقاومت چرم فلوتر بیشتر از چرم الگانت است و این مشکل باعث شده است که محصولات ساخته شده از چرم فلوتر در مقایسه با محصولات ساخته شده از چرم الگانت، طول عمر بیشتری داشته باشند.
  3. ظاهر دانه دانه و برآمدگی های ملایم موجود بر روی سطح چرم فلوتر باعث شده تا طرفداران محصولات چرمی، خیلی آن را پسند نکنند، اما در مقابل سطح صاف و یکنواخت چرم‌های الگانت دلیل آن است که افراد با سلایق مختلف آن را بپسندند و از این دسته محصولات چرمی استقبال بیشتری نمایند. برای درک بهتر نوع چرم الگانت باید بگوییم معمولا در کیف پول چرم زنانه از آن استفاده می شود.

کلام آخر

امروزه استفاده از چرم فلوتر در محصولات زنانه و مردانه به دلیل محبوبیت آن رو به افزایش است. این نوع چرم که برجستگی های ملایمی بر روی آن قابل لمس است بیشتر مناسب مدل ها و محصولاتی است که راحت و کژوال نامیده می شوند. محصولات مختلفی از چرم طبیعی فلورتر مانند کیف، کفش، دستکش، روکش مبلمان، کمربند و غیره ساخته می شوند. یک چرم فلوتذ با کیفیت بالا باید دارای ضخامت مناسب، نرمی، چاپ یکنواخت، روکش بسیار صاف، تاچ طبیعی و درخشندگی مناسب باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری