چرم اشبالت چیست؟

دسته بندی ها :
چرم اشبالت چیست؟

چرم اشبالت یکی از زیباترین انواع چرم است که به دلیل ظاهر جذابش مشهور است و در محصولات زیادی کاربرد دارد. در این مقاله با فروشگاه چرم سارنگ همراه باشید تا با زبانی ساده و رایج با چرم اشبالت (Split calf Leather) آشنا شوید.

منظور از چرم اشبالت چیست؟

چرم اشبالت به دلیل داشتن ظاهر پرزدار یکی از پرطرفدارترین انواع چرم است. در واقع بارزترین ویژگی چرم اشبالت پرزدار بودن آن است که در 2 طرف چرم پرزهایی دیده می شود که پرزهای رویه نرمتر هستند. چرم اشبالت به دو صورت مصنوعی و طبیعی تولید و به بازار عرضه می شود. از این نوع چرم بیشتر در ساخت کیف و کفش، صنایع دستی و آثار هنری استفاده می شود. تولید آن در طرح ها و رنگ های مختلف امکان تولید محصولات متنوع را فراهم کرده است. از جمله محصولاتی که از این نوع چرم در تولید خود استفاده می کنند می توان به انواع کیف و کفش ست زنانه، ست مردانه، کیف پول، کیف دوشی و دستی و اکسسوری های رومیزی شیک اشاره کرد. این گونه محصولات گاهی تنها با استفاده از چرم اشبالت و گاهی نیز با ترکیب آن با چرم های دیگر همچون بزی تولید می شوند که به طور معمول محصولات جذاب و پرمخاطبی هستند.

مزایای چرم اشبالت چیست؟

اشبالت ها مزایا و خوبی هایی دارند که می توان به برش آسان، مقرون به صرفه و کار آسان با آنها اشاره کرد. در پشت اشبالت ها می توان برای افزایش مقاومت کشی یک تقویت کننده استفاده کرد و میزان کشش و حفظ شکل آن را به نحو احسن کنترل کرد. اشبالت ها بسیار نرم هستند و پرزهای  آن پوششی جذاب ایجاد می کند. یکی دیگر از ویژگی های اشبالت انعطاف پذیری آن است که به راحتی می توان آن را برای تولید لباس، اکسسوری، کیف و … شکل داد. در گروه چرم اشبالت طبیعی به نوعی از آن که در ساخت کیف و کفش بسیار استفاده می شود، چرم سوپر طبیعی اشبالت می گویند. آشبالت طبیعی معمولاً دارای سطح ضخیم و بافت بسیار مستحکمی است که با دباغی و رنگرزی در دباغی ها جلوه بسیار زیبایی به آن بخشیده می شود.
 

 

چرم اشبالت مصنوعی

به طور معمول از چرم مصنوعی اشبالت دو طرفه برای کیف و کفش و همچنین هنر و صنایع دستی در طیف گسترده ای از رنگ ها استفاده می شود. عمده مصرف کنندگان چرم مصنوعی اشبالت افرادی هستند که کیف و کفش تولید می کنند. درهنر چرم دوزی پارچه اشبالت مصنوعی به عنوان آستر برای استحکام بخشیدن وایستادگی در سطوح داخلی کار کاربرد دارد. اشبالت مصنوعی پرزهای کوتاه و مخملی دارد و برای ساخت کیف های چرمی مختلف استفاده می شود.

چرم اشبالت طبیعی

چرم طبیعی اشبالت با لایه ای از پوست ضخیم گاو تولید می شود. در واقع به سطح زیرین پوست گاو اشبالت می گویند. برای تولید این چرم، لایه بیرونی پوست گاو که در واقع قسمت براق آن است، برداشته می شود تا سطح پرزدار آن نمایان شود. به عبارت دیگر برای تولید چرم اشبالت لایه بالایی پوست گاو به صورت ورقه ای برداشته می شود و به صورت سطحی پرزدار پرداخت می شود. مقاومت چرم اشبالت طبیعی بیشتر از چرم مصنوعی است اما از مقاومت کمتری نسبت به نبوک برخوردار است. در نگهداری محصولات اشبالت باید دقت شود. با نگهداری مناسب اشبالت می توان مدت زمان بیشتری از آن استفاده کرد و زیبایی محصول را حفظ کرد.

تشخیص اشپالت طبیعی و مصنوعی

  1. در اشبالت طبیعی مانند پوست و چرم طبیعی شکل بدن حیوان مشخص است، اشبالت مصنوعی دارای طول و عرض مشخص و بافت های آن ساختار منظمی دارد.
  2. ضدآب نبودن اشبالت طبیعی از دیگر فرق های آن با نمونه مصنوعی اشپالت است، به طوریکه اشپالت طبیعی به طور مستقیم از همان پوست گرفته می شود که در تماس با آب واکنش نشان داده و لکه دار می شود در حالیکه نمونه صنعتی آن آب را پس زده و مانع از نفوذ به بافت می گردد.
  3. با گذشت زمان اشبالت طبیعی مانند پوست طبیعی خاص می شود و با وجود اینکه ترک ها و نقش هایی روی آن ایجاد می شود اما زیباتر به نظر می رسد. در حالی که نوع مصنوعی آن به نظر می رسد که در ابتدا خریداری شده است و بافت یکنواخت خود را در طول زمان حفظ می کند.

کاربرد چرم اشبالت

همان طور که در بالا گفته شد به دلیل نرمی و خاصیت ارتجاعی بالای اشبالت، اغلب در صنعت پوشاک استفاده می شود. علاوه بر پوشاک، کفش های چرمی اشبالت محبوبیت زیادی دارند. سطح اشبالت به طور طبیعی منافذ دارد. هوا می تواند از این سوراخ ها عبور کند و اشبالت را به پارچه ای مناسب برای کفش های ورزشی تبدیل کند. علاوه بر پوشاک اشبالت در صنعت مبل و مان، استفاده در فضای داخلی کابین خودرو (فرمان و …) کاربرد دارد.
 

 

خاصیت ضدآب بودن چرم اشبالت

اشبالت با آب واکنش می دهد و لکه هایی روی سطح آن ظاهر می شود. چنین ماهیت و ضد آب بودن اشبالت یادآوری می کند که مراقبت و حفاظت از محصولات ساخته شده از شبالت، نبوک و جیر بسیار مهم است. زیرا که در پرداخت و تولید آنان نمی توان مواد و محصولاتی مانند موم را برای آنان به کار برد و همانگونه به شکل طبیعی خود بدون کمترین دستکاری و افزودنی باقی می مانند.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری