انواع نخ چرم دوزی کدامند؟

دسته بندی ها :
انواع نخ چرم دوزی کدامند؟

یکی از هنرهای سنتی ایرانیان که از دیرباز وجود داشت، هنر چرم‌دوزی است. برای خلق آثار زیبای چرمی، برخی مواد اولیه موردنیاز است. یکی از اصلی‌ترین این مواد نخ‌های استفاده شده در چرم‌دوزی است که انتخاب نوع مناسب آن با نوع چرم یکی از موارد مهمی است که فعالان این حوزه باید به آن توجه کنند. همچنین استفاده از پولک‌ها، مروارید، مهره‌ها، ماسور و سایر مواد تزئینی نیز در چرم‌دوزی رایج است که همه این کارها با نخ‌های مخصوص خود انجام می‌پذیرند.

در زمان‌های قدیم برای چرم‌دوزی، بیشتر از نخ‌های طبیعی و دست استفاده می‌شد، ولی امروزه با وجود چرخ‌های خیاطی و نخ‌های مصنوعی تولید شده، این حیطه دچار دگرگونی‌های شده است.

اگر می‌خواهید با این هنر اصیل و ابزارهای دوخت آن بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنم به سایت فروشگاه چرم سارنگ سری بزنید. در ادامه این مقاله از سایت چرم سارنگ نیز به طور تخصصی و ویژه انواع نخ چرم‌دوزی را برسی می‌نماییم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

چند نوع نخ چرم‌دوزی داریم؟

همان‌طور که در فوق نیز اشاره کردیم، انواع متفاوتی از نخ‌های چرم‌دوزی در بازار موجود است که هر خیاط و یا تولیدکننده‌ای بر اساس نیاز خود آنها را تهیه می‌کند. در ادامه انواع نخ‌های موجود در بازار را ذکر کرده‌ایم.

نخ ابریشمی

اگر بخواهیم شما را با ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع نخ استفاده شده در چرم‌دوزی صنعتی آشنا کنیم، نخ ابریشمی را معرفی می‌کنیم. این نوع نخ نازک بوده و برای وصل کردن تکه‌های مختلف چرم به هم استفاده می‌شود. نخ ابریشمی نقش تزئینی در دوخت ندارد. اگر نخ‌های ابریشمی را از نظر ماندگاری برسی کنیم، به نسبت عمر خوبی دارند؛ ولی به دلیل نازکی، عمر آنان از سایر انواع نخ‌ها بسیار کمتر است. همان‌طور که اشاره شد بیشترین استفاده این نخ، در صنعت است و آن دسته از محصولات چرمی که دست‌دوز نیست‌اند اغلب با نخ ابریشمی دوخته شده‌اند.

نخ ابریشمی موم زده

بهترین نخ پیشنهادی برای استفاده در چرم‌دوزی، نوع موم زده شدهٔ نخ ابریشمی است. نخ ابریشمی موم زده شده بر خلاف نوع قبلی، بسیار ضخیم بوده و افزون بر وصل کردن لایه‌های مختلف محصول چرمی، کاربرد تزئینی نیز دارد. نحوه تولید این نخ‌ها این‌گونه است که ابتدا چندین نخ معمولی ابریشمی به هم تابیده می‌شوند و سپس آنها را با موم آغشته می‌کنند. این موم اندود شدن نخ ابریشمی، باعث براق دیده‌شدن نخ در دوخت شده و جلوه زیبای ایجاد می‌کند. در دوخت تمام محصولات دست‌دوز چرمی از این نخ استفاده شده است.

نخ تریشه مصنوعی

بعضی از نخ‌های مورداستفاده در چرم‌دوزی، صرفاً جنبه تزئینی دارند مثل نخ تریشه مصنوعی. این نوع نخ قطر بسیار بالایی داشته و مقطع آن نیز اغلب به شکل مستطیل است. اغلب محصولات چرمی که دوخت صنعتی شده‌اند، برای زیبای کار، از دست‌دوزی نخ تریشه استفاده می‌نمایند.

 نخ تریشه طبیعی

از برش‌های نازک چرم نوعی نخ به وجود می‌آید، به نام نخ تریشه طبیعی. این نخ با زیبای منحصربه‌فردی که دارد اغلب به‌عنوان دستبندهای چرمی، منگوله و تزئین محصولات استفاده می‌شود. جنس این نخ به دلیل چرمی بودن بسیار محکم است.

در دسته‌بندی دیگری، انواع نخ چرم‌دوزی را به شکل زیر بیان کرده‌ایم:

نخ نایلونی

یکی از گزینه‌های عالی برای دوخت چرم، نخ‌های نایلونی موم دار هستند. این نخ‌ها در وزن‌های متفاوتی تولید شده و به دلیل همین موضوع با انواع چرم‌ها با ضخامت مختلف جفت می‌شوند. نخ نایلونی موم دار یکی از انواع نخ‌های چرم‌دوزی محکم است که به دلیل تحت‌تأثیر قراردادن فرایند اتصال، موجب کاهش اصطکاک می‌شود. در چرم‌دوزی صنعتی، برای دوخت نرم و سریع چرخ‌خیاطی از نخ نایلونی بهره می‌گیرند. علاوه بر چرم‌دوزی صنعتی، نخ نایلونی موم دار در دست‌دوزی انواع چرم‌ها نیز استفاده می‌شود. این نوع نخ به دلیل استحکام بالایی که دارد موجب به پیچیده نشدن نخ‌ها شده و به‌راحتی از بین لایه‌های ضخیم چرمی عبور می‌کند.

نخ پلی‌استر

نخ پلی‌استری ظاهری نایلون مانند داشته و در دوخت چرم بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نخ برای دوخت آن دسته از محصولات چرمی که در فضای باز مورداستفاده قرار میگرند، به دلیل مقاومت در برابر گرما و کپ زدن گزینه مناسبی است. نخ پلی‌استری در انواع رنگ‌ها، اندازه‌ها و طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شود.

نخ مصنوعی

این نخ، یک نخ صاف و روبان مانند با عرض تقریبی 1/16 است. نخ مصنوعی قابلیت تقسیم شدن به نوارهای باریک‌تر را دارد. برای تزئین کردن کفش‌های موکاسین چرم‌دوزی شده و جواهرات چرمی، از این نخ استفاده می‌شود.

قیمت انواع نخ چرم‌دوزی

حال که با انواع مختلف نخ‌های مورداستفاده در چرم‌دوزی آشنا شدید، در ادامه، سایت چرم سارنگ قصد دارد برای کمک هر چه بیشتر به شما عزیزان، قیمت برخی از نخ‌های پرکاربرد در دوخت چرم را بیان کند. قیمت انواع نخ‌های پرکاربرد در چرم‌دوزی به شرح زیر است: (قیمت در هنگام نگارش این نوشته است، جهت اطلاع از قیمت بروز با شماره های سایت تماس بگیرید.)

نوع نخ چرم‌دوزی قیمت
تریشه اشبالت 40000 ریال
تریشه نخی موم زده

 

200,000 ریال
نخ 2 میل

 

25,000 ریال
نخ ابریشم

 

105,000 ریال
 

نخ‌های ویژه چرخ شماره 20 پلی آرت (POLYART)

 

1730,000ریال
 

نخ‌های ویژه چرخ شماره 40 پلی آرت (POLYART)

 

1730,000ریال
نخ‌های موم زده ترک  0.6 میل 20 متری

 

130,000ریال
نخ‌های موم زده ترک 1 میل 20 متری

 

80,000ریال
نخ‌های موم زده دوکی صدمتری 0.6 میل SIM

 

500,000ریال
نخ‌های موم زده شدهٔ دوکی صدمتری 0.7میل

 

450,000ریال
نخ‌های موم زده شدهٔ دوکی صدمتری یک میل

 

450,000ریال
نخ‌های موم زده شدهٔ مولتی کالر 20 متری 1 میل

 

80,000ریال

 

حال بعد از برسی انواع و قیمت، نوبت به معرفی بهترین نخ برای چرم‌دوزی می‌رسد.

بهتری نخ برای چرم‌دوزی کدام است؟

در چرم‌دوزی یکی از اصل‌ترین اصولی که باید رعایت شود، تطبیق دادن نخ با نوع چرم است. امروزه روش‌های دست‌دوزی چرم به نسبت گذشته منسوخ شده و اکثر افراد برای دوخت چرم از چرخ‌های مخصوص استفاده می‌کنند. هنگام دوخت چرم با چرخ مخصوص، بخیه‌های ایجاد شده باید به‌قدری نزدیک هم باشند که موجب ایجاد درزهای محکم و منسجم شوند؛ همچنین از کوتاه بودن این دوخت‌ها نیز باید پرهیز شود؛ چون چرم در اثر سوراخ‌های متعدد ضعیف می‌شود.

بنابراین، باتوجه‌به این توضیحات داده شده، نخ‌های نایلونی موم دار به دلیل حفظ محکم درزهای چرم و ایجاد زیبای در محصول و ایفای نقش تزئینی، گزینه مناسبی برای دوخت چرم هستند.

سخن پایانی

در این مقاله از سایت فروشگاه چرم سارنگ، سعی کردیم تمام نکات مربوط به انواع نخ‌های چرم‌دوزی را به شما بیان کرده و با آوردن قیمت آنها شما را در انتخاب بهترین نخ باتوجه‌به بودجه خود، یاری دهیم. امیدواریم خواندن این مقاله برایتان مؤثر بوده باشد. در صورت هرگونه سؤال و ابهامی در حیطه محصولات چرمی می‌توانید به سایت فروشگاه ما مراجعه کرده و با خواندن مقاله‌های مرتبط به موضوع مدنظر، جواب پرسش‌های خود را بیابید؛ همچنین می‌توانید با فروشگاه ما تماس حاصل کنید.

 

سوالات متداول نخ چرم دوزی

چند نوع نخ چرم‌دوزی داریم؟

نخ ابریشمی، نخ ابریشمی موم زده، نخ تریشه مصنوعی، نخ تریشه طبیعی، نخ نایلونی، نخ پلی‌استر، نخ مصنوعی

بهتری نخ برای چرم‌دوزی کدام است؟

در چرم‌دوزی یکی از اصل‌ترین اصولی که باید رعایت شود، تطبیق دادن نخ با نوع چرم است. امروزه روش‌های دست‌دوزی چرم به نسبت گذشته منسوخ شده و اکثر افراد برای دوخت چرم از چرخ‌های مخصوص استفاده می‌کنند.

 

5/5 - (3 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری