از بین بردن لکه های روی چرم چگونه ممکن است؟

دسته بندی ها :
از بین بردن لکه های روی چرم چگونه ممکن است؟

لکه ها توسط عوامل زیادی ایجاد می شوند. هیچ کس دوست ندارد انواع لکه ها را روی محصولات چرمی خود ببیند. حالا این لکه ها را روی محصولات چرمی از جمله کیف و کفش چرم زنانه و لباس یا مبل چرمی گران قیمت خود تصور کنید. قطعا شما را مضطرب و نگران خواهد کرد. اما نگران نباشید. برای اینکه بتوانید از شر لکه های روی چرم خلاص شوید، بهتر است زودتر اقدام کنید. اما راه های مختلفی وجود دارد که می توانیم محصولات چرمی خود را به روزهای اولیه خود بازگردانیم. در این مقاله از سری مقالات چرم سارنگ سعی کرده ایم شما را با روش های مختلف از بین بردن لکه از چرم آشنا کنیم.

پاک کردن لکه از روی انواع چرم

برای از بین بردن لکه از چرم باید به یاد داشته باشید که هر نوع چرم موجود در بازار روش شستشو و نظافت مخصوص به خود را دارد و نمی توان هر نوع لکه را از هر نوع چرم با یک روش از بین برد. به همین دلیل ما به شما آموزش می دهیم، که چگونه هر نوع چرم را تمیز کنید تا بتوانید لکه های چرم را بدون آسیب رساندن به محصولات چرمی خود تمیز کنید.

انواع مختلفی از چرم وجود دارد. بعضی از آنها چرم طبیعی و برخی دیگر چرم مصنوعی هستند. تفاوت های زیادی برای از بین بردن لکه بر روی چرم طبیعی و مصنوعی وجود دارد. به عنوان مثال، ماده ای که چرم طبیعی را تمیز می کند، می تواند چرم مصنوعی را از بین ببرد. یا برعکس، ماده ای که لکه را از روی چرم مصنوعی پاک میکند ممکن است به چرم طبیعی آسیب برساند. بنابراین اولین نکته برای شما این است که از طبیعی یا مصنوعی بودن چرم خود مطمئن شوید و سپس آن را تمیز کنید. لازم به ذکر است که چرم طبیعی ظرافت بیشتری دارد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، بنابراین می توان از مواد محدودی برای پاک کردن لکه ها از آن استفاده کرد. چرم مصنوعی راحت تر تمیز می شود.
 

 
مرحله دوم شناسایی لکه مورد نظر است. باید بدانید چه نوع ماده ای باعث ایجاد لکه روی چرم شده است. لکه هایی از غذاها یا نوشیدنی های مختلف، لکه جوهر، لکه های رنگ های مختلف و غیره. متعلق به لکه هایی است که بیشتر رخ می دهد. هر کدام از این لکه ها البته با کمک مواد خاصی پاک می شوند. به عنوان مثال، ماده ای که لکه های آبمیوه را از بین می برد، ممکن است روی لکه های غذای چرب تاثیری نداشته باشد. بنابراین با شناسایی نوع لکه، به سراغ بهترین مواد پاک کننده بروید.

1.پاک کردن لکه روی چرم ورنی

برای از بین بردن لکه های چرم ورنی باید از سرکه سفید و آب به نسبت 1:1 استفاده کرد. روش انجام: ابتدا با استفاده از یک پارچه محلول فوق را روی لکه بمالید تا جذب شود. پس از آن، مایع اعمال شده باید با پارچه دیگری خشک شود. اگر چرم کثیف است، یک اسفنج یا پارچه مرطوب را در کف شامپو بچه آغشته کنید و به آرامی مالش دهید تا لکه روغن پاک شود یا چربی پاک شود. سپس سطح چرم را با یک پارچه نرم تمیز خشک کنید.

2.پاک کردن لکه روی چرم معمولی

چرک و چربی ایجاد شده روی چرم را می توان با همان محلول آماده شده (آب، شامپو بچه، سرکه) با یک پارچه نرم مرطوب پاک کرد. هنگام تمیز کردن چرم حتما از آب زیاد استفاده نکنید. رطوبت بیش از حد به چرم آسیب می رساند و اندازه آن را کاهش می دهد.

رفع لکه مواد غذایی از روی چرم

برای از بین بردن لکه های روغن، ابتدا چرم را با یک پارچه خشک تمیز کنید و سپس با یک پارچه مرطوب آن ناحیه را پاک کنید. در صورت لزوم، می توانید از پارچه آغشته به محلول پاک کننده نیز استفاده کنید. برای از بین بردن لکه های پروتئینی (خون و اوره) کافیست از پارچه آغشته به محلول سرکه، آب و شامپو بچه استفاده کنید و پس از خشک شدن، محل تمیز شده را به طور طبیعی با یک پارچه نرم و به دور از نور خورشید و گرما خشک کنید.
 

 

پاک کردن لکه خودکار از روی چرم

یکی از ویژگی هایی که چرم را محبوب و متفاوت می کند این است که ذاتاً تنفس پذیر است. البته ناگفته نماند که این ویژگی گاهی اوقات می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر لکه بر اثر خودکار روی چرم ایجاد شده است، باید سریعاً برای پاک کردن لکه اقدام کنید زیرا در صورت تاخیر در تمیز کردن لکه از روی چرم، ممکن است به دلیل استنشاق چرم، لکه به لایه زیرین سرایت کند و این مورد تمیز کردن را دشوار می کند.

پاک کردن لکه لاک از روی چرم

بسیاری از مواقع لکه های روی چرم نتیجه ریختن یا کشیده شدن لاک ناخن است. خوشبختانه می توان گفت استون یک حلال بسیار خوب برای لاک ها می باشد. و از این رو می توانید لاک را با دستمال کاغذی آغشته به استون از روی چرم خود پاک کنید. این امر باعث می شود که چرم مورد نظر آسیبی نبیند. قبل از تمیز کردن لکه لاک ناخن ابتدا دستمال آغشته به استون را روی قسمت کوچکی از چرم تست کنید و اگر مشکلاتی مانند تغییر رنگ دارید، آن را روی لکه بمالید.

پاک کردن  رنگ از روی چرم

متأسفانه از بین بردن لکه های رنگ از چرم طبیعی کار بسیار دشواری است و فقط با تخصص و تجربه قابل انجام است. چرم نفوذپذیر است، بنابراین زمانی که رنگ با سطح چرم برخورد می کند، به راحتی به چرم نفوذ می کند. الکل همچنین تأثیر بسیار منفی بر بافت چرم دارد، بنابراین نمی توان از الکل برای از بین بردن لکه ها استفاده کرد. در چنین مواقعی توصیه می کنیم در اسرع وقت با مرکز خدمات پس از فروش محصول چرمی تماس بگیرید.

چگونه لکه های کفش چرمی را پاک کنیم؟

اگر عاشق کفش های چرمی هستید یا کلکسیونی از کالاهای چرمی دارید، باید بدانید که تمیز نگه داشتن کفش های سفید واقعا سخت است، مخصوصا اگر زیاد بیرون می روید. تمیز کردن کفش‌های چرمی سفید بسیار دشوار است زیرا مواد شیمیایی مانند آمونیاک می‌توانند باعث ایجاد رنگ‌های ناخواسته شوند و شما نمی‌توانید کفش‌ها را در ماشین لباسشویی قرار دهید. خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای تمیز کردن کفش‌های چرمی سفید با استفاده از محصولات خانگی مانند خمیر دندان، سرکه سفید و روغن زیتون وجود دارد. اگر از تکنیک مناسب استفاده کنید و برای محافظت و نگهداری از کفش‌های خود وقت بگذارید، می‌توانید آن‌ها را مانند روز اولشان نو نگه دارید.

پاک کردن لکه رنگ از روی کیف چرمی

اگر کیف چرمی شما دارای لکه های رنگی است، می توانید آنها را با پاک کننده لاک ناخن یا الکل  (همچنین به عنوان الکل ایزوپروپیل) پاک کنید. این دو ماده برای از بین بردن لکه جوهر از روی سطوح چرمی بسیار مناسب و موثر هستند.
گوش پاک کن یا پنبه را بردارید، سپس لاک ناخن را در صابون ظرفشویی یا الکل مالیده آغشته کنید و لکه را پاک کنید. به خاطر داشته باشید که برای پاک کردن پارچه، پنبه را روی پوست مالش ندهید. از آنجایی که لکه‌ها روی سطح پوست پخش می‌شوند، تنها قسمت لک‌شده را باید به آرامی با پنبه تمیز کنید تا اثر لکه‌ها از بین برود. پس از از بین بردن لکه، محل لکه را با یک پارچه مرطوب یا حوله کاغذی پاک کنید و آن را خشک کنید.
 

 

بهترین محلول برای از بین بردن لکه از روی چرم کدام است؟

لکه ها ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شوند. هیچ کس دوست ندارد انواع لکه ها را روی لوازم چرمی خود ببیند. لکه ایجاد شده توسط انواع غذاها یا نوشیدنی ها، لکه جوهر، لکه انواع رنگ ها و… از جمله لکه هایی هستند که احتمال ایجاد آنها بسیار زیاد است. لازم است بدانید با توجه به نوع لک میتوان از محلول منحصر به فردی استفاده کرد. پس در اینجا نمیشود بهترین محلول برای از بین بردن لکه از روی چرم را انتخاب کرد. هر لکه محلول ضد لکه خاص خود را دارد. که میتوانید برای اطلاعات بیشتر با چرم سارنگ تماس بگیرید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کرده ایم نحوه پاک کردن انواع لکه ها از روی انواع چرم را به شما آموزش دهیم، تا در صورت یافتن لکه های مختلف روی چرم به راحتی بتوانید آنها را پاک کنید. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن چرم باید سرعت کافی، برای تمیز کردن چرم را بلافاصله پس از ایجاد لکه داشته باشید.

 

سوالات متداول

لکه روی چرم چگونه پاک میشود؟

برای از بین بردن لکه از چرم باید به یاد داشته باشید که هر نوع چرم موجود در بازار روش شستشو و نظافت مخصوص به خود را دارد و نمی توان هر نوع لکه را از هر نوع چرم با یک روش از بین برد. به همین دلیل ما به شما .آموزش می دهیم

محلول لکه مخصوص چرم چیست؟

همان طور که گفته شد با توجه به نوع لک میتوان از محلول منحصر به فردی استفاده کرد. پس در اینجا نمیشود بهترین محلول برای از بین بردن لکه از روی چرم را انتخاب کرد. هر لکه محلول ضد لکه خاص خود را دارد. که میتوانید برای اطلاعات بیشتر با چرم سارنگ تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری