بررسی تاریخچه صنعت چرم سازی

دسته بندی ها :
بررسی تاریخچه صنعت چرم سازی

چرم ماده ای باورنکردنی است که در طول تاریخ برای لباس و ابزار استفاده شده است. فرآیندهای اولیه ای که برای ساخت چرم و صنایع دستی استفاده می شد بسیار شبیه به برخی از روش های امروزی بود. تاریخچه صنایع دستی چرم ارتباط بسیار نزدیکی با مردم سراسر جهان دارد. تاریخچه چرم حدود 400000 سال پیش در Hoxne انگلستان آغاز شد. توسعه آن را می توان در سراسر جهان از طریق عصر حجر، عصر برنز، عصر آهن، عهد باستان، قرون وسطی، رنسانس، انقلاب صنعتی و تا عصر مدرن دنبال کرد. در هر مرحله از تاریخ. فرهنگ های سراسر جهان کاربردهای مهمی برای چرم در زندگی روزمره خود یافته اند.

تاریخچه چرم و صنایع دستی چرم

چرم هزاران سال است که به عنوان یک ماده محافظ و مفید استفاده می شود. انسان ها اغلب تا حد امکان از قسمت های مختلف حیوانات برای زنده ماندن و توسعه ابزارهایی برای آسان تر و بهتر کردن زندگی استفاده کرده اند. برای مثال کفش های چرمی راه رفتن و کاوش را آسان تر می کنند. وقتی حیوانات به اندازه کافی بزرگ هستند، می توان پوست آنها را به لباس تبدیل کرد. در آب و هوای سردتر، خز روی پوست گرمای بسیار خوبی ایجاد می کرد. در آب و هوای گرم می توان از چرم برای سایه و خنک نگه داشتن استفاده کرد. Leathercraft عمدتاً در مورد عملکرد بود.

با پیشرفت انسان و شکل گیری جوامع، استفاده از چرم نیز افزایش یافته است. از کاربردهای آن می توان به زره چرمی، چکمه، کیف، چادر، لوازم التحریر، زره، جواهرات و… اشاره کرد. در برخی فرهنگ ها، چرم به عنوان نشانه ای از جایگاه بالا در نظر گرفته می شد.

توسعه و تکامل چرم

علاوه بر این، با گذشت زمان چرم به بخشی دائمی از زندگی همه تبدیل شده است. تولید انبوه کفش های چرمی، دستکش، ژاکت، کیف و لوازم جانبی گسترده شد. صنعت چرم یک صنعت تمام عیار است. این کشور دارای زنجیره تامین جهانی مواد خام است. و بسیاری از مصرف کنندگان بین المللی به همان اندازه مشتاق خرید و استفاده از محصولات چرمی هستند. تقاضا به حدی زیاد است که حتی چرم مصنوعی، محصولات چرم مصنوعی ساخته شده از پلاستیک و سایر ترکیبات برای پاسخگویی به تقاضا محبوب می شوند. آنها همچنین گزینه های ارزان تر و دوستدار حیوانات نسبت به خرید چرم هستند.
 

 
تاریخچه چرم نشان می دهد که از دباغی کردن پوست خام حیوانات به ویژه گاو به دست آمده است. فرآیند دباغی، چرم فاسد شدنی را به یک ماده طبیعی پایدار، بادوام و انعطاف پذیر برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند. ترکیب آن با چرم و چوب پایه های تکنولوژی باستانی را تشکیل داد. صنعت چرم و صنعت خز متفاوت است. از پوست و پوست خام نیز در ساخت چسب و ژلاتین استفاده می شود. از ترکیب پوست حیوانات با مواد مختلفی مانند زاج سفید، پوست درخت صنوبر، کاج، بلوط، فندق، لاستیک، سماق و سایر مواد شیمیایی، ماده ای انعطاف پذیر به نام چرم ساخته می شود.

تاریخچه چرم در عصر حجر (قبل از 3000 سال قبل از میلاد)

عصر حجر یکی از طولانی ترین دوره های تاریخ مدرن است. در طول میلیون‌ها سال، شواهدی از صنعت چرم و تولد صنعت چرم در حدود 400000 سال پیش می‌بینیم. قدیمی ترین ابزار سنگی شناخته شده تقریباً 3.3 میلیون سال قدمت دارند. آنها قطعات سنگی بودند که احتمالاً برای برش استفاده می شدند. در مراحل اولیه دباغی چرم، این تراشه های سنگی را می توان برای پوست حیوانات استفاده کرد و تمیز کرد. با این حال، تا حدود 400000 سال قبل از میلاد نبود. آثاری از چند ابزار چرمی را می بینیم.

اولین ابزار چرمی

ابزار حکاکی سنگ در هوکسن امروزی انگلستان پیدا شده است. با بررسی علائم میکروسکوپی ساییدگی روی خراش ها در حین استفاده، محققان توانستند به این نتیجه برسند که احتمالاً از آنها به طور خاص برای خراش دادن پوست استفاده می شود. این خراش دادن آنها را برای نگهداری، دباغی و استفاده آماده می کند. اگر به چند صد هزار سال قبل نگاه کنیم، در حدود 82000 سال قبل از میلاد، ریزش استخوان را در آفریقای جنوبی می بینیم. شانه ها بزرگتر از سوزن های خیاطی هستند و ممکن است برای سوراخ کردن پوست کالاهای چرمی استفاده شده باشد. چرم و پوست را می توان به هم دوخت تا یک لباس بزرگ و پوشش مخفی بسازد.
 

 

اولین کالاهای چرمی رایج

در 33000 سال قبل از میلاد، اولین سوزن دوخت با چشم برای نخ یا مواد مشابه در سیبری پیدا شد. این منجر به جابجایی بین بال‌ها شد تا سوراخ‌ها و سوزن‌هایی برای عبور نخ ایجاد شود، صنایع دستی چرمی می‌توانست برای زندگی روزمره بیشتر عرضه کند. به شما این توانایی را می دهد که با شکل دادن به اشیا و تغییر آنها در صورت نیاز، ایده هایی را برای یافتن کاربردهای جدید برای اشیا پیدا کنید. همچنین می‌توان روغن‌ها را روی پوست اعمال کرد تا خاصیت ضدآب ایجاد کند.

برخی از قدیمی ترین آثار، به ویژه دباغی چرم، در سومر (عراق امروزی) در حدود 5000 سال قبل از میلاد یافت شده است. قدیمی ترین کفش های چرمی (با بندهای چرمی!) به حدود 3500 سال قبل از میلاد در ارمنستان باز می گردد. در مصر باستان حدود 3100 سال قبل از میلاد، رینگ‌ها و لوازم جانبی چرخ‌ها از چرم ساخته می‌شدند.

تاریخچه صنعت چرم در ایران

طبق یافته های باستانی، پوست حیوانات اولین پوشش انسان بود، زیرا انسان های اولیه متوجه شدند که می توانند از آن برای محافظت فیزیکی بدن خود در برابر آسیب های حیوانات، حیات وحش و سایر عوامل خارجی از جمله سرما استفاده کنند. و گرما و عوامل دیگر به گفته باستان شناسان، استفاده از پوست حیوانات به شکل چرم در ایران قبل از بیش از سه هزار سال پیش، اما وجود چرم در اساطیر ایران باستان قدمت بیشتری دارد. برای شاعر پرآوازه پارسی زبان ایران باستان، حکیم فرزانه ابوالقاسم فردوسی طوسی، نخستین انقلاب داستان نویسی به دست قهرمان نامدار ایران باستان، کاوه آهنگر، به ظلم و ستم پادشاه زمان، ضحاک ماردوش و پیران رخ داد. پوست آهنگر را سوراخ کرد و به عنوان پرچم عریض برافراشت و به روایت شاهنامه از آن پس هر که تاجی به پادشاه ایران می داد، آن تکه پوست آهنگر را می خواند.

پیدایش صنعت چرم در ایران

بدین ترتیب احساسات ملی مردم ایران برای قرن ها به این نشان و پرچم افتخار خواهد کرد. برخی از معاصرانی که به داستان ضحاک و کاوه می اندیشیدند. داستان قیام کوه آهنگر، یعنی تلاش مردم برای طرد ظلم و فساد و تباهی اشرار و برقراری عدالت و حمایت از مردم سخت و مفسد. ، در این سیستم جایگاه ویژه ای دارد. با پیشرفت تمدن بشری، جنبه های زیبایی، ایجاد شخصیت اجتماعی، تأثیرات عملی بر بدن انسان نیز از قدیم الایام به این پدیده افزوده شده است، از جوامع باستانی ایران از دورترین زمان ها تاکنون به عنوان یکی از جوامع قدیمی ترین تمدن های بشری، به تدریج این صنعت چرم به وجود آمد و به اشکال و اشکال مختلف تکامل یافت.

مهمترین ماده مورد استفاده در تولید چرم و تولید کفش و پوشاک پوست خشک شده حیوانات است که پس از انجام یک سری عملیات دباغی و اعمال یک سری فعل و انفعالات تولیدی به چرم تبدیل شده و آماده هر گونه استفاده صنعتی و تجاری می باشد. از جمله کیف کفش، پوشاک و سایر لوازم و ملزومات.

کارخانه های چرم سازی در ایران

از آنجایی که ما با کارخانه های چرم طبیعی ایران همکاری داریم، شما نیازی به لیست کارخانه های چرم طبیعی ندارید و همیشه می توانید برای سفارش چرم طبیعی با هر پوستی و با هر کیفیتی با ما تماس بگیرید.  چرم سارنگ همیشه به صورت 24 ساعته پاسخگوی تمامی مشتریان عزیز است و کار ما با دقت تمام انجام می شود و تمامی چرم مورد نیاز شما را با قیمتی شگفت انگیز و مناسب تولید می کنیم.

نتیچه گیری

اولین تاجران چرم یونانیان باستان بودند. دباغی در یونان حدود 500 سال قبل از میلاد آغاز شد. پس از یونان، روم وارد تجارت چرم شد. بنابراین یونانی ها و رومی ها به تدریج تجارت چرم را به یک فعالیت جهانی تبدیل کردند و از چرم برای کالاهایی مانند کفش، لباس و سلاح های جنگی استفاده کردند. در قرن 18 و 19، انقلاب های صنعتی و گسترش تجارت ماشین آلات، تقاضا برای چرم را افزایش داد. این روند تکاملی تا به امروز ادامه داشته است. امروزه از چرم نه تنها در صنایع کیف، کفش و پوشاک، بلکه در خودروسازی و حمل و نقل زمینی و هوایی نیز استفاده می شود.

 

سوالات متداول

کارخانجات چرم سازی ایران را نام ببرید؟

از آنجایی که ما با کارخانه های چرم طبیعی ایران همکاری داریم، شما نیازی به لیست کارخانه های چرم طبیعی ندارید و همیشه می توانید برای سفارش چرم طبیعی با هر پوستی و با هر کیفیتی با ما تماس بگیرید.

اولین ابزار چرمی را نام ببرید؟

ابزار حکاکی سنگ در هوکسن امروزی انگلستان پیدا شده است. با بررسی علائم میکروسکوپی ساییدگی روی خراش ها در حین استفاده، محققان توانستند به این نتیجه برسند که احتمالاً از آنها به طور خاص برای خراش دادن پوست استفاده می شود. این خراش دادن آنها را برای نگهداری، دباغی و استفاده آماده می کند

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری