بهترین چرم طبیعی کدام است ؟

دسته بندی ها :
بهترین چرم طبیعی کدام است ؟

چرم یکی از لوکس‌ترین موادی است که از آن برای تولید انواع پوشاک، کیف و کفش استفاده می‌شود. امروزه در دنیا وسایل و پوشاک چرمی به یکی از پر‌طرفدار‌ترین محصولات تبدیل شده اند. محبوبیت آن مختص به سن خاصی نیست و تمام افراد از نوجوانان و جوانان تا سالمندان به این محصول با‌کیفیت و جذاب علاقه‌مند هستند. اگر چرمی که خریده اید طبیعی و با‌کیفیت باشد، با گذشت زمان می‌توانید متوجه افزایش جذابیت و اصالت آن شوید. این محصول از پوست دباغی شده حیوانات مختلف به‌دست می‌آید.

حیواناتی که از پوست‌های ضخیم همراه با طرح‌هایی برخوردار هستند، زیبا‌ترین چرم‌ها را خواهند داشت. با افزایش علاقه‌مندان به چرم صنعت چرم‌سازی علاوه‌بر چرم‌های گاو، گوسفند و بز از پوست حیوانات دیگر نیز بهره می‌برد. این حیوانات شامل شتر‌مرغ، گوزن، آهو، کروکودیل و… می‌شوند. پوست این حیوانات با مواد مختلفی برای بهبود و زیبا‌سازی آماده می‌شود. دباغی این پوست‌ها موجب افزایش عمر، استحکام، مقاومت و زیبایی آن‌ها می‌شود.

دباغی چرم

پوست‌های اولیه حیوانات نرم، مرطوب و انعطاف‌پذیر هستند که با گذشت زمان در اثر عوامل مختلف فاسد خواهند شد. حال اگر رطوبت آن را بگیریم با گذشت زمان سفت و شکننده خواهند شد؛ با مرطوب کردن دوباره آن بوی تعفن و گندیدگی خواهد گرفت. بنابراین از روش دباغی استفاده می‌کنیم تا با از دست دادن روطوبت خود باز هم زیبایی و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کند. دباغی به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود؛ که در روش دستی به علت طولانی بودن مدت زمان دباغی و استفاده از مواد با‌کیفیت و مرغوب چرم از کیفیت بالا‌تری نسبت به چرم ماشینی برخوردار است.
 

 
دباغی فرایندی است که در آن مواد پروتئینی تشکیل شده از پوست و گوشت دچار تغییراتی خواهند شد. در طی این روند این لایه پروتئینی از بین می‌رود و پوست خام به‌دست می‌آید. این پوست خام هنوز آماده تبدیل شدن به چرم نیست پس در ابتدا نمک‌زدایی می‌شود و سپس به مدت ۶ تا ۴۸ در آب غوطه‌ور می‌شود.

آشنایی با بهترین چرم

چرم‌ها با توجه به نوع دباغی، مواد مورد استفاده و پوست حیوانات مختلف در دسته‌های بهترین و بدترین قرار می‌گیرند. مواد و پوست حیوانات باید با‌کیفیت و مرغوب باشند تا بتوان چرمی با مقاومت بالا و جذابیت تولید کرد. برای آشنایی با بهترین چرم‌های طبیعی تا انتهای این مقاله با چرم سارنگ همراه باشید.

چرم تمساح

بهترین، پر‌طرفدار‌ترین و گران‌قیمت‌ترین چرم در جهان متعلق به تمساح است. علی‌رقم اندازه‌های بزرگ و بافت سخت، فرایند‌های تکنولوژی پیشرفته امکان تولید نرم‌ترین چرم‌ها وجود دارد. قسمت شکم تمساح ارزش‌مند‌ترین قسمت پوست آن محسوب می‌شود. نرمی این قسمت آن را با‌شکوه‌تر از قسمت پشتی کرده است. از این چرم برای تولید انواع پوشاک تابستانه و زمستانه استفاده می‌شود. زیرا نوع بافت آن امکان حفظ گرما در تابستان و سرما در زمستان را دارا است.

چرم شتر‌مرغ

این مورد به‌دلیل برجستگی‌هایی که پر‌های ضخیم این حیوان ایجاد کرده است، از سایر چرم‌ها متمایز می‌شود. چرم شتر‌مرغ ضخیم، نرم و با‌دوام است که بهترین گزینه برای انواع کیف و کفش‌های لوکس به‌شمار می‌رود. راحتی کفش‌های چرم شتر‌مرغ بسیار زیاد است و به‌همین دلیل از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. مزارع جمهوری آفریقای جنوبی به علت تولید چرم شتر‌مرغ با‌کیفیت و مرغوب بیش‌ترین شهرت را در دنیا دارند.

چرم کوسه

چرم کوسه یکی‌دیگر از چرم‌های با‌کیفیتی است که در دسته بهترین‌ها قرار می‌گیرد. از راه راه‌هایی در سطح برخوردار است و مقاوم‌ترین چرم را به شمار می‌آورد. با اینکه تعداد و اندازه این کوسه‌ها در طبیعت بسیار زیاد و بزرگ است اما از اندازه‌های کوچک در صنعت چرم‌سازی استفاده می‌شود. ضخامت آن‌ها بین ۱ تا ۱.۶ میلی‌متر است. معمولا این چرم توسط کشور‌های مکزیک و ژاپن تولید و عرضه می‌شوند.

چرم فیل

احتمالا با شنیدن نام فیل تعجب کنید؛ این چرم منحصربفرد‌ترین و غیر‌معمول‌ترین چرم در جهان به حساب می‌آید. زیرا این چرم در تعداد محدود تولید می‌شود. از نظر بافت، از بافتی نا‌منظم برخوردار است و در رنگ‌های دانه و نوباک عرضه می‌شود. ضخامت آن‌ها ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر است و اندازه آن‌ها تا ۴ متر مربع می‌رسد. اغلب در رنگ‌های محدود که به رنگ خاک هستند تولید می‌شود که ویژگی خاص آن محسوب می‌شود. چرم‌ها از جمهوری آفریقای جنوبی و نامیبیا می‌آیند و در چرم‌خانه‌های ایتالیایی تهیه می‌شوند.

چرم اسب آبی

چرم اسب آبی کاملا ساختاری مشابه چرم‌های فیل دارد به طوریکه از ضخامت و مقاومت یکسانی بهره می‌برند. اما این پوست بیش‌تر با زخم‌ها و کبودی‌ها پوشیده شده است که با رنگ‌های طبیعی پوشیده می‌شوند. این مورد در تعداد بسیار محدود عرضه می‌شوند که آن را کمیاب ساخته است.

چرم مار

انواع مار‌ها از پوست‌های مقاوم و با دوام پوشیده می‌شوند. همینطور می‌توانند بسیار نازک باشند به طوریکه در ضخامت‌های ۰.۳ تا ۰.۸ میلی‌متر عرضه شوند. از این پوست می‌توان برای انواع پوشاک و کیف و کفش استفاده کرد. این چرم‌های نازک با استفاده از یک لایه چرم حمایت کننده تقویت می‌شوند. این محصولات از قاره آسیا به دنیا عرضه می‌شوند.

چرم گاو

چرم گاوی از رایج‌ترین انواع آن در کل دنیا است؛ به دلیل کیفیت بالا و قیمت مقرون‌به‌صرفه از آن در تمام صنایع استفاده می‌شود. دانه کامل آن‌ها به این معنی است که سطح آن کاملا طبیعی است و فقط از بهترین پوست‌ها تولید می‌شود. دانه کامل از دوام و استحکام بالایی بهره می‌برد و در ضخامت‌های ۱.۲ تا ۲ میلی‌متر تهیه می‌شوند. چرم‌خانه‌های ایتالیایی عرضه این محصول را هم بر‌عهده دارند.
 

 

چرم گوساله

پوست گوساله به دلیل ظرافت و نرمی مناسب همراه با ضخامت و مقاومت بالا بیش‌تر از چرم گاو مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. برای اکثر لوازم و پوشاک مناسب است و جلوه‌ای جذاب و لوکس به آن‌ها می‌بخشد که از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. ضخامت این چرم بین ۰‌.۸ تا ۱.۲ میلی‌متر است و از اندازه‌ای بین ۱ تا ۱.۴ متر مربع بهره می‌برد. پوست گوساله‌ها از کارخانه‌های لهستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا تهیه می‌شوند. چرم گوساله از بهترین چرم‌های مقرون‌به‌صرفه هستند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم بهترین چرم‌ها را جمع‌آوری و به شما معرفی کنیم. این چرم‌ها به دلیل نوع بافت و ساختار آن‌ها جزو بهترین‌ها هستند. البته این دسته‌بندی به نوع دباغی نیز بستگی دارد؛ اگر دباغی توسط افراد ماهر و به‌صورت دستی انجام بگیرد، کیفیت چرم افزایش می‌یابد. ممنونیم که تا انتهای این مقاله با چرم سارنگ همراه بودید، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

معیار رتبه بندی چرم ها چیست؟

چرم‌ها با توجه به نوع دباغی، مواد مورد استفاده و پوست حیوانات مختلف در دسته‌های بهترین و بدترین قرار می‌گیرند.

دباغی چه فرایندی است؟

دباغی فرایندی است که در آن مواد پروتئینی تشکیل شده از پوست و گوشت دچار تغییراتی خواهند شد. در طی این روند این لایه پروتئینی از بین می‌رود و پوست خام به‌دست می‌آید.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری