چرم گیاهی چیست؟

دسته بندی ها :
چرم گیاهی چیست؟

از گذشته تا کنون چرم یکی از پرطرفدارترین محصولات بوده است. به‌طوری‌که استفاده از آن در صنایع گوناگون بسیار گسترده است و از آن در تولید محصولات متنوع استفاده می‌شود. جالب است بدانید که از آنجایی‌که چرم با زیبایی و جذابیت خاصی برخوردار است اغلب برای پیش‌بینی شخصیت افراد به نوع پوشش افراد و همچنین گزینه‌های استفاده شده در پوشش آنها توجه می‌شود. به دلیل اینکه چرم می‌تواند جزو لوکس‌ترین و شیک‌ترین محصولات بکار برده شده در استایل شخص باشد؛ پس نشان دهنده شخصیت خاص و بالای فرد نیز هست.

خوب است بدانید از آنجایی‌که محصولات چرم در ایران از محبوب‌ترین محصولات هستند، ایران از گذشته تا کنون جزو معروف‌ترین تولید کنندگان و همچنین صادر کنندگان چرم است. اما در این میان باید به این نکته توجه شود که تولید و استفاده‌ی بیش از حد چرم می‌تواند به محیط زیست آسیب وارد کند.

چرم

چرم به دلیل دوام و زیبایی خاصی که دارد در میان مردم جهان بسیار پر اهمیت و با ارزش است. از این محصول در تولید انواع مبلمان چرم، کیف و کفش چرمی، لباس هایی از جنس چرم و انواع دیگری از محولات چرمی استفاده کرد.

انواع چرم

می‌دانیم که چرم در تولید و استفاده محصولات متنوعی در سراسر جهان کاربرد دارد. چرم انواع مختلفی دارد؛ چرم طبیعی که از معروف‌ترین محصولات مورد استفاده در تولید انواع کیف و کفش است. این محصول که به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد، بسیار بهتر و پرطرفدارتر از چرم طبیعی است.

چرم طبیعی

چرم طبیعی محصولی مقاوم و با دوام است که با دباغی کردن پوست حیوانات تولید می‌شود. این محصول تنها مربوط به پوست طبیعی گاو و گوسفند نیست و از پوست حیواناتی همچون تمساح، شترمرغ و… نیز تولید می‌شود.

چرم گیاهی

از آنجایی‌که چرم‌های گیاهی صدمه‌ای به محیط زیست و حیوانات وارد نمی‌کنند، میان مردم بسیار محبوب هستند. چرم‌های گیاهی به روش گیاهی تولید و سپس رنگ می‌شوند. در این صورت چرم حالت طبیعی خود را حفظ کرده و در نتیجه بافت و رگه‌های چرم، شکل طبیعی و اصلی خود را از دست نمی‌دهند و این یکی از خاصیت‌های خوب و مثبت این محصول است.

نکات مثبت چرم گیاهی

مضر نبودن چرم گیاهی

خوب است بدانید که در تولید چرم گیاهی از محصولات شیمیایی و مضر استفاده‌ای نمی‌شود. پس در نتیجه آسیبی به بدن و پوست انسان وارد نمی‌کند. اما برخلاف چرم گیاهی، در تولید چرم‌های طبیعی از ماده‌ای به نام کروم استفاده می‌شود. این ماده برای بدن مضر است و همچنین ممکن است که با برخورد آن با پوست کودکان حساسیت ایجاد شود.

مقاومت زیاد

برخلاف محصولاتی که از چرم طبیعی تولید می‌شوند، محصولات تولید شده با چرم گیاهی از مقاومت بالایی برخوردارند. زیرا با استفاده از کروم در تولید چرم طبیعی، با گذشت زمان چرم حالت کشیدگی پیدا می‌کند. اما در چرم‌های گیاهی این‌چنین نیست.

بوی مطبوع

به دلیل اینکه در فرآیند تولید این نوع چرم از ماده‌ی طبیعی تانن استفاده می‌شود، این محصول بوی نامطبوع و آزاردهنده‌ای ندارد. در واقع این نوع چرم بوی بهتر و مطبوعی دارد.

انعطاف پذیری و شکل گیری راحت‌تر

چرم گیاهی به دلیل داشتن انعطاف پذیری بیشتر و همچنین قابلیت شکل دهی آسان‌تر در تولید محصولات خاص استفاده‌ می‌شود.

نکات منفی چرم گیاهی

قیمت بالای آن

همانطور که در بالا گفته شد، چرم گیاهی از ویژگی‌ها و نکات مثبت و ارزشمندی برخوردار است که این امر موجب می‌‌شود که قیمت آن نسبت به سایر چرم‌ها بالاتر باشد.

سختی نگهداری از چرم گیاهی

مانند هر شیء گران‌بهای دیگر، این محصول نیز به دلیل اهمیت بالا و ویژگی‌های خاصی که دارد باید به صورت ویژه‌ای از آن نگهداری شود. برای مثال در هنگام استفاده از آن باید حتما از واکس‌های مخصوص چرم‌های گیاهی استفاده شود.

تاریخچه‌ی چرم گیاهی

با شروع شدن جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم، چرم طبیعی جیره بندی شد. پس کارخانه‌های سازنده‌ی چرم به فکر جایگزینی برای تولید به جای چرم طبیعی افتادند. اولین چرم گیاهی تولید شده پرستاف نام داشت. از این محصول برای تولید محصولات چرمی بجای استفاده از چرم حیوانات استفاده می‌شد. اما از آنجایی‌که این محصول دوام آنچنانی نداشت کم کم کنار گذاشته شد. جالب است بدانید که اولین چرم گیاهی که جهانی شد، نایوگاید نام داشت. از آنجایی‌که بافت و مقاومت این چرم همچون چرم طبیعی بود در میان مردم بسیار محبوبیت پیدا کرد.

حدودا در سال ۲۰۱۰ طراحان معروف، سبک زندگی گیاهی را انتخاب کرده بودند و شروع به تولید محصولات با کیفیت بدون استفاده از چرم طبیعی کردند. همچنین به دلیل اینکه در تولید چرم‌ها از پوست طبیعی حیوانات استفاده‌ای نمی‌شد پس با مرور زمان چرم مصنوعی جای خود را به چرم گیاهی داد.

نکات قابل توجه برای داشتن چرم گیاهی برای مدت طولانی‌تر

جلوگیری از خشک شدن چرم

برخی چرم‌های گیاهی با قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب و یا حرارت بالا دچار خشک شدن و در نتیجه ترک خوردگی می‌شوند.

آغشته کردن چرم به روغن چرم و یا روغن چرم تجاری

بهتر است برای مراقبت بهتر از محصولات چرمی خود، هر شش ماه یک بار یک دستمال آغشته به روغن بچه و یا روغن چرم تجاری را روی سطح محصولات چرمی خود بمالید. اما اگر حس کردید که چرم خشک شده است بهتر است که زودتر این کار را انجام دهید. البته بهتر است که ابتدا بر روی گوشه ای از محصول چرمی خود روغن را امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ چرم آسیبی نمی‌رساند.

جلوگیری از رنگ گرفتن محصولات چرمی

گاهی اوقات بعضی پارچه ها همچون پارچه‌هایی از جنس جین با رنگ‌های تیره سبب تغییر رنگ چرم‌خای گیاهی با رنگ روشن می‌شوند‌.

تمیز کردن محصولات از جنس چرم گیاهی

برای تمیز کردن محصولاتی از جنس چرم گیاهی لازم است که یک قطره صابون ملایم را با مقداری آب ولرم مخلوط کنیم. سپس با یک دستمال نرم آغشته به این محلول به آرامی روی محصول چرمی بکشیم. در آخر نیز با یک پارچه‌ی نمدار سطح چرم را خشک کنیم.

سخن آخر

همانطور که در بالا گفته شد چرم گیاهی دارای ویژگی‌های خاص و مختلف و همچنین نقاط مثبت و منفی متفاوتی است. امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات ارزشمند و کافی را برای یک خرید خوب بدست آورده باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری