بهترین چرم متعلق به چه حیوانی است؟

دسته بندی ها :
بهترین چرم متعلق به چه حیوانی است؟

امروزه به دلیل مقاومت، زیبایی و ظرافت خاصی که چرم به‌همراه دارد، از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. بر اساس یافته ها و اشیای باقی مانده از دوران قدیم، می‌‌توان دریافت که چرم در دوران گذشته نیز خواهان و علاقه‌مندان بسیاری داشته است. زیرا که چرم، با گذشت زمان نه تنها فرسوده و زشت نمی‌شود بلکه جذابیت بیشتری به خود می‌گیرد. که این تنها یکی از مزایای محصولات چرم است. اما امروزه از انواع چرم طبیعی در صنایع گوناگون استفاده می‌شود و به‌صورت گسترده‌ای در زندگی افراد وجود دارد.

چرم حیوانی

چرم محصولی طبیعی و با دوام است که از دباغی پوست حیوانات بدست می‌آید. درواقع با دباغی کردن پوست، پوست به یک ماده‌ی با دوام و مقاوم در برابر پوسیدگی تبدیل می‌شود. چرم را می‌توان از پوست حیواناتی همچون گاو، گوسفند، بز و… تولید کرد. از آنجایی که چرم بسیار مقاوم و به صرفه است از انواع آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود. برای مثال در تولید کیف و کفش های چرم، کت‌ها و لباس‌هایی از جنس بیشتر چرم، مبلمان چرمی و…از چرم حیوانات استفاده می‌شود.

انواع چرم طبیعی

تولید چرم طبیعی تنها مختص به پوست گاو و گوسفند نیست؛ بلکه از پوست حیواناتی همچون شترمرغ، گراز، تمساح، مار، اسب، آهو، گوزن و… نیز تولید می‌شود. چرم طبیعی حیوانات به سه گروه چرم سبک، چرم سنگین و چرم نیمه سنگین تقسیم می‌شود که این تقسیم‌بندی با‌توجه به نوع دباغی و ساخت چرم‌ها انجام می‌شود.

1.چرم طبیعی گاو

از معروف‌ترین و پرطرفدارترین نوع چرم، چرم از جنس پوست گاو است. از آنجاییکه چرم گاو چگالی بالایی دارد جزو چرم‌های سنگین محسوب می‌شود. چرم گاوی نسبت به چرم برخی حیوانات دیگر دارای ضخامت و استحکام است. البته این ویژگی بستگی به نژاد گاو و هم‌چنین موقعیت مکانی‌ای که گاو در آن زندگی می‌کند دارد. زیرا جنس پوست گاو‌ها نسبت به نژاد آنها و شرایط آب و هوایی‌ای که در آن قرار دارند متفاوت است. چرمی که از پوست گوساله های جوان تولید می‌شود به دلیل ظرافت و لطافت خاصی که دارد، برای اشیای مهم و قیمتی استفاده می‌شود.

2.چرم طبیعی گوسفند

جنس چرم گوسفند به‌گونه‌ای است که پس از استفاده نرم‌تر هم می‌شود و از نظر سایش بسیار مقاوم است. کشور ایتالیا از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان این نوع چرم است و به دلیل کیفیت بالای چرم تولیدی خود به صادرات این محصول نیز مشغول است. کاربرد چرم گوسفندی در تولید انواع دستکش، جلد کتاب‌ها، کیف و کفش است؛ زیرا استفاده از این چرم به‌علت مقاومت بالا در صنایع مختلف رایج است. نکته قابل‌توجه محدودیت تنوع رنگی چرم گوسفند است که دلیل آن نوع بافت و ساختار این چرم است و پذیرای بسیاری از رنگ‌ها نیست.

3.چرم طبیعی آهو

از گذشته تا کنون برخی اعتقادات راجع به پوست طبیعی آهو وجود دارد که باعث می‌شود این نوع چرم مورد استقبال مصرف کنندگان چرم قرار بگیرد. هم‌چنین ظرافت، زیبایی و نرم بودن چرم آهو یکی دیگر از دلایل استفاده‌ی افراد از این چرم است.

4.چرم طبیعی تمساح

یکی از کمیاب ترین چرم های طبیعی، چرم طبیعی تمساح است. زیرا برای تولید یک چرم تمساح خوب و با‌دوام به تجربه و مهارت نیاز است. هم‌چنین به دلیل نادر بودن این جانور در طبیعت، این نوع چرم از گران‌ترین و با‌کلاس‌ترین چرم های طبیعی به حساب می‌آید. پوست تمساح به دلیل طرح‌هایی که به روی خود دارد، از زیباترین چرم‌ها محسوب می‌شود. از آنجاییکه چرم تمساح در داخل ایران دباغی نمی‌شود، فروش آن در ایران به صورت محدود است. به دلیل طرح‌های خاصی که روی چرم تمساح وجود دارد، رایج‌ترین کاربرد آن کیف‌های زنانه و مردانه در سایز‌های متفاوت است.

5.چرم طبیعی شترمرغ

یکی دیگر از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین چرم‌های طبیعی جهان، چرم طبیعی شترمرغ است. این چرم به دلیل داشتن چربی طبیعی دارای لطافت خاصی است که سبب شده است تا از زیبایی منحصر به فردی برخوردار باشد. در واقع چرم طبیعی گاو و گوسفند زبری و سختی خاصی را در خود دارند اما چرم طبیعی شترمرغ اینگونه نیست. پس به دلیل ضخامت کم چرم شترمرغ احتمال ترک‌خوردگی کمتری دارد؛ هم‌چنین به خاطر این ویژگی خاص، هیچ محدودیتی در نوع محصولات تولیدی وجود ندارد.

6.چرم طبیعی گوزن

از دیگر انواع چرم‌های ضخیم و مستحکم، چرم طبیعی گوزن است. این چرم به دلیل کشسانی بودن در محصولات خاص‌تری نسبت به دیگر چرم‌ها استفاده می‌شود؛ هم‌چنین این نوع چرم به دلیل ویژگی‌های خود از آن دسته چرم‌های گران‌قیمت است. یکی از ویژگی های خاص چرم گوزن، حفظ خنکی در تابستان و حفظ گرما در زمستان است؛ همینطور می‌توان از آن در دوخت بارانی‌ها استفاده کرد زیرا هیچ آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

7.چرم طبیعی بز

چرم بز نسبت به سایر انواع چرم‌ها قیمت کمتری دارد. البته استحکام و مقاومت این چرم طبیعی باعث شده است تا کاربرد بسیاری داشته باشد. چرم بزی به دلیل داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری و نرمی نسبتا بالایی که دارد بیشتر در ساخت محصولات چرمی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

8.مزایای اقتصادی چرم‌های طبیعی

در سال‌های اخیر تجارت پوست، چرم و صنعت چرم‌سازی روندی صعودی داشته است و با رشد مناسبی مواجه بوده است. با تولید چرم بر پایه گوشت می‌توان علاوه بر استفاده از گوشت دام از پوست آن نیز به عنوان چرم طبیعی استفاده کرد. با داشتن ابزار‌آلات مناسب، ایده های خلاقانه و همچنین وجود نیروهای متخصص وبا‌تجربه امکان صادرات چرم‌های طبیعی حیوانات ایجاد می‌شود؛ که این کار باعث داشتن درآمدی خوب برای کشور می‌شود.

کلام آخر

تلاش کردیم تا در این مقاله انواع چرم‌های طبیعی حیوانات را به شما معرفی کرده و خواص و ویژگی‌های آن‌ها را برای شما شرح دهیم. امروزه چرم‌ها در طیف گسترده‌ای از جنس و کیفیت تولید و به فروش عرضه می‌شوند؛ پس افراد با‌توجه به نیاز‌های خود باید چرم مناسبی را انتخاب نمایند. بنابراین بهترین کیفیت بسته به نیاز‌های مشتریان تعیین می‌شود و شرکت‌های مختلفی برای تولید چرم‌های  با‌کیفیت تلاش می‌کنند. در‌حال‌حاضر شرکت‌های تولید چرم طبیعی حیوانات برای رقابت و تولید چرم‌های مرغوب از ابزار‌ها و تجهیزات به‌روز و کارآمد استفاده می‌کنند. امیدواریم این مقاله به شما در انتخاب چرمی مناسب و با‌کیفیت کمک کرده باشد؛ ممنونیم که فروشگاه سارنگ را تا انتهای این مقاله همراهی کردید.

 

سوالات متداول

بهترین چرم متعلق به چه حیوانی است؟

1.چرم طبیعی گاو 2.چرم طبیعی گوسفند 3.چرم طبیعی آهو 4.چرم طبیعی تمساح 7.چرم طبیعی بز

بهترین چرم چه کیفیتی باید داشته باشد؟

. امروزه چرم‌ها در طیف گسترده‌ای از جنس و کیفیت تولید و به فروش عرضه می‌شوند؛ پس افراد با‌توجه به نیاز‌های خود باید چرم مناسبی را انتخاب نمایند. بنابراین بهترین کیفیت بسته به نیاز‌های مشتریان تعیین می‌شود و شرکت‌های مختلفی برای تولید چرم‌های با‌کیفیت تلاش می‌کنند.

5/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری