انواع رنگ چرم

دسته بندی ها :
انواع رنگ چرم

انواع رنگ چرم

چرم چیست؟

چرم پوست حیوانات مختلف است که به وسیله مواد دباغی و عملیات های فیزیکی مخصوص، از حالت اولیه خارج می شود و به حالت فاسد نشدنی در می آید. نوع چرم بسته به پوست حیوانات مختلف متفاوت است.

در حالت کلی برای تولید چرم از پوست گاو و گوسفند استفاده می شود. اما با پیشرفت این صنعت چرم سازی، امکان تهیه چرم از بسیاری دیگر از حیوانات وجود دارد. از این حیوانات می توان به گاومیش، بز، شتر مرغ، شتر، آهو، گوزن، اسب، فیل و حتی خزندگان مختلف اشاره کرد.

انواع چرم

بعد از دباغی چرم ها، چرم های ضخیم تربه صورت لایه لایه برش می خورند. به همین دلیل یکی از دسته بندی های مهم در تقسیم چرم ها کیفیت این لایه ها است. یکی دیگر از دسته بندی های موجود، بر اساس منشا و مواد سازنده است. که به حلال یا حرام بودن آن نظارت می شود. دسته بعدی به طبیعی یا مصنوعی بودن چرم مربوط است.

چرم فول گرین

این چرم از بهترین نوع چرم است که برای تولید ست های شیک و لاکچری زنانه و مردانه استفاده می شود. بالاترین کیفیت در بین چرم ها مربوط به چرم فول گرین است. که با گذشت زمان نه تنها جذابیت و کیفیت خود را از دست نمی دهد بلکه به جذابیت آن افزوده می شود. از این چرم برای تودوزی استفاده نمی شود‌.

چرم تاپ گرین

در ساخت این نوع چرم از پوست هایی که اشکالات کوچکی در سطح آنها وجود دارد استفاده می شود. زیرا چون اشکالات آن سطحی است می توان با کمی سمباده زنی آن را آماده کرد. به عبارتی چرم تاپ گرین همان چرم فول گرین است با این تفاوت که کمی روی چرم تاپ گرین کار شده است.

چرم اصل

چرم اصل نیز تفاوت زیادی با چرم فول گرین ندارد فقط کیفیت آن کمی پایین تر و کمتر از چرم فول گرین است. اما به دلیل اختلاف کیفیتی بسیار کم بین آنها تشخیص آن سخت است و به راحتی نمیتوان مشخص کرد کدام چرم اصل و کدام فول گرین است. اما چرم اصل پس از چند سال و با گذشت مدت زمانی زیبایی خود را از دست می دهد.

انواع رنگ چرم

در ابتدا طرفداران چرم افرادی بودند که به رنگ های محدود چرم علاقه نشان می دادند و همینطور استایل چرم را می پسندیدند. اما با تولید رنگ های متنوع برای چرم ها طرفداران آن افزایش پیدا کرد. رنگرزی چرم علاوه بر ماندگاری الیاف باعث ماندگاری رنگ آن نیز می شود. تثبیت و نفوذ رنگ در انواع چرم به نوع چرم و همینطور شیوه دباغی آن بستگی دارد.

 

 

رنگ های مصنوعی برای رنگرزی چرم ها

رنگ های اسیدی

رنگرزی اسیدی یکی از رایج ترین نوع رنگ در رنگرزی های چرم است. پس از رنگرزی با رنگ های اسیدی به جای یک پایدار کننده از ثابت کننده استفاده می شود. به همین دلیل ماندگاری پایین تری دارند. که باعث کم شدن پایداری نوری چرم می شود.

رنگ های کاتیونی

نکته مورد توجه درباره این رنگ این است در برابر چرم های دباغی شده توسط کروم، غیر فعال شده اند. و رنگرزی را به خوبی انجام نمی دهند. این رنگ ها در محیط های آبی ایجاد کاتیون رنگی مینماید. که نام دیگر آن، رنگ بازی است. رنگ های کاتیونی باعث شفافیت و زیبایی چرم ها می شوند هر چند که ثبات نوری خوبی ندارند.

رنگ های راکتیو

به دلیل وجود عامل فعال و واکنش دهنده در بافت این رنگ، در شرایط قلیایی پیوندی شیمیایی تولید می کند که باعث شست وشوی رنگ ها می گردد. هیدرولیز شدن رنگ ها یکی از مشکلات در رنگرزی با این رنگ است. همینطور به دلیل واکنش های مختلف ممکن است در شست و شوی آخر جذب رنگ انجام نشود.

رنگ های مستقیم

همانطور که از نام آن پیدا است در این روش واسطه ای وجود ندارد و رنگ به صورت مستقیم جذب می شود. به دلیل وجود گروه سولفونیک این رنگ در آب حلال است.

رنگ های طبیعی

رنگرزی با این رنگ ها از قدیمی ترین شیوه های رنگرزی هستند. که با گرفتن عصاره گیاهان مختلف به رنگ کردن چرم ها می پردازند.

روش های رنگ کردن چرم ها

رنگرزی در بالابان

برای رنگ کردن چرم به صورت کامل باید از این راه استفاده کرد. رنگ کامل و عمیق به چرم نفوذ می کند.

رنگرزی با پیسوله

به اسپری کردن رنگ بر روی چرم پیسوله می گویند.

رنگرزی با برس

ممکن است این مرحله بار‌ها تکرار شود. قسمت رنگرزی شده چرم بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگرزی در سینی

چرم های کوچک با این روش رنگرزی می شوند.

روش نگهداری رنگ های چرم

 

 

1. برای پاک کردن لکه های روی چرم نباید آن را با دستمال خشک پاک کرد، باید با استفاده از یک اسفنج مرطوب آن را پاک کنید. پس از پاک کردن با دستمال خشک آن را خشک کنید.
2. اگر لکه عمیق تر بود و در بافت چرم نفوذ کرده بود تلاش نکنید تا با هر روشی که می شناسید آن را پاک کنید، ممکن است به خود چرم آسیب برسانید.
3. با ماندن طولانی مدت گرد و غبار روی چرم، بافت آن تحت تاثیر قرار گرفته و از بین می رود.
4. چرم را در رطوبت بسیار زیاد نگه داری نکنید زیرا با گذشت زمان فاسد می شود.
5. همچنین آن را در پلاستیک یا کاور های لباس نگه داری نگهداری نکنید چون امکان دارد رطوبتی وجود داشته باشد که با گذاشتم چرم در پلاستیک خشک نشود.
6. نور آفتاب باعث کم شدن کیفیت چرم می شود پی سعی کنید آن را دور از نور آفتاب نگه داری کنید.
7. چرم ها معمولا اگر بدون استفاده باقی بمانند حالت خود را از دست می دهند پس از قالب های کفش برای کفش ها و از روزنامه یا کاغذ برای کیف های خود استفاده کنید.
8. رطوبت باعث تغییر رنگ چرم می شود بهتر است مراقب مرطوب نشدن آن باشید.
9. اگر چرم شما خیس شد با پارچه ای نخی آن را خشک کنید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.
10. استفاده به اندازه از واکس های چرم نیز یکی از راه های نگهداری از چرم است.

رنگ مخصوص چرم چیست؟

چرم یکی از محصولاتی است که  ارزش خرید بالایی را دارد اما به دلیل دوام بالای آن ممکن است بخواهید رنگ آن را تغییر دهید. همان طور که گفته شد روش هایی برای تغییر رنگ چرم وجود دارد. برای رنگرزی محصولات چرمی به چرم دباغی شده طبیعی نیاز دارید. همراه با این رنگ، به یک اسفنج مرطوب و یک پوشش اکریلیک شفاف برای محافظت از رنگ و همچنین دستکش لاستیکی برای جلوگیری از رسیدن رنگ روی دستان شما نیاز دارید. پس از آماده کردن ابزار، اسفنج را روی چرم بکشید تا پوست کاملامرطوب شود. سپس رنگ را آماده کنید. دو رنگ مخصوص چرم وجود دارد، رنگ های پودری که حلال آنها الکل است که الکلیک نامیده می شود، و رنگ های اکریلیک که شبیه گواش هستند.

 

سوالات متداول انواع رنگ چرم

رنگرزی چرم چه فایده ای دارد؟

رنگرزی چرم علاوه بر ماندگاری الیاف باعث ماندگاری رنگ آن نیز می شود. تثبیت و نفوذ رنگ در انواع چرم به نوع چرم و همینطور شیوه دباغی آن بستگی دارد.

انواع چرم را نام ببرید؟

همان طور که گفته شد بعد از دباغی چرم ها، چرم های ضخیم تربه صورت لایه لایه برش می خورند. به همین دلیل یکی از دسته بندی های مهم در تقسیم چرم ها کیفیت این لایه ها است. یکی دیگر از دسته بندی های موجود، بر اساس منشا و مواد سازنده است. که به حلال یا حرام بودن آن نظارت می شود. دسته بعدی به طبیعی یا مصنوعی بودن چرم مربوط است.

رنگ مخصوص چرم را از کجا تهیه کنیم؟

با فروشگاه چرم سارنگ تماس بگیرید.

3/5 - (2 امتیاز)
برچسب ها :

نظرات شما

لطفا برای ارسال دیدگاه ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید .

ورود به حساب کاربری